Fout: Contact formulier niet gevonden.
Nederlanders zijn bovengemiddeld geïnteresseerd in wat er in hun directe omgeving gebeurt. Of dit nu de opening van een nieuw koffietentje of nieuwe winkel is, de aankondiging van een nieuwbouwproject of een speciale uitverkoop. De reclamefolders en huis-aan-huis kranten zijn de media waar zij terecht kunnen voor dit lokale nieuws, acties en aanbiedingen. Brievenbusstickers maken het voor de adverteerder lastig om deze mensen te bereiken. Dit maakt het adverteren in huis-aan-huis kranten aantrekkelijker. In artikel leggen wij uit waarom.
Folderverspreiding biedt de mogelijkheid om zeer gericht te adverteren, op basis van postcodes. U heeft de optie om uw folders alleen te verspreiden in gebieden waar uw doelgroep aanwezig is. Daarnaast kan het effectief zijn om de folders niet te verzenden als onderdeel van een omvangrijk pakket, maar eerder te laten bezorgen met huis-aan-huis kranten. Hierdoor valt uw folder nog meer op en vergroot u uw zichtbaarheid. Echter, wordt het steeds moeilijker om folders te verspreiden, aangezien steeds meer gemeenten het ongevraagd bezorgen van reclamedrukwerk verbieden. Daarnaast bereikt u met uw folder geen huishoudens die een NEE/NEE-sticker of NEE/JA-sticker op hun brievenbus hebben geplaatst.
In Nederland hebben ongeveer 35% van de huishoudens ervoor gekozen om een NEE/NEE-sticker of NEE/JA-sticker op hun brievenbus te plakken. Hiermee geven zij aan geen reclamefolders te willen ontvangen. Huishoudens zonder brievenbussticker ontvangen dus wel reclamefolders in hun brievenbus. Dit systeem, dat al tientallen jaren wordt gebruikt, staat bekend als het opt-out systeem, welke in het grootste gedeelte van Nederland geldt. Daarentegen is in een aantal gemeenten het opt-in systeem geïntroduceerd. In deze gemeenten moeten huishoudens juist een JA-sticker op hun brievenbus plakken om reclamefolders te ontvangen. Dit systeem werkt dus precies tegenovergesteld aan het opt-out systeem. Beide systemen zijn erop ingericht dat alleen gewenste reclamefolders bij de huishoudens op de deurmat vallen.
Om de brievenbussticker te omzeilen, is het adverteren in huis-aan-huis kranten een goed alternatief om alsnog lokaal kwalitatief bereik te genereren. Dit is met name interessant voor retailers, die op een zeer lokale schaal rondom hun winkel kunnen adverteren. Met een relatief bescheiden budget kunt u al een succesvolle advertentiecampagne opzetten. Nederlanders zijn over het algemeen zeer geïnteresseerd in lokaal nieuws. Uit onderzoek van de NOM Regio Monitor blijkt dat 83% van de mensen wel eens een huis-aan-huis krant leest en 53% zelf wekelijks. Met een advertentie in een huis-aan-huis krant bereikt u ook de lastigere bereikbare doelgroepen zoals mensen die niet echt het nieuws volgen of bewoners met een migratie-achtergrond. Daarnaast blijkt dat huis-aan-huis kranten zelfs degenen bereiken die hebben aangegeven geen interesse te hebben in lokale media. Mensen met een NEE/NEE-sticker pakken de huis-aan-huis kranten toch op om er een blik op te werpen.
Heeft u nog vragen, wenst u meer informatie of wilt u een offerte aanvragen? Neem dan vooral contact met ons op! Wij denken graag met u mee.
Oscar de Gier
Senior Sales Manager
oscar-de-gier@janssenpers.nl
06-53540857
Maikel Zuurbier
Sales Manager
maikel-zuurbier@janssenpers.nl
06-55141116
Henk van Esch
Algemeen Directeur
henk-van-esch@janssenpers.nl
06-53634801