Huis-aan-huis kranten

Huis-aan-huis kranten

Iedere week vallen er huis-aan-huis kranten bij Nederlandse huishoudens op de deurmat. Deze kranten met nieuws uit de regio beschikken over een enorm lokaal bereik. Nederlanders zijn namelijk zeer geïnteresseerd wat er in hun directe omgeving gebeurt. Van lokale evenementen, activiteiten en gemeentelijk nieuws tot aan kortingen en uitverkoop bij de winkels in de buurt. Hierdoor is adverteren in huis-aan-huis kranten voor (lokale) bedrijven interessant. Bij Janssen/Pers Rotatiedruk worden er wekelijks ook huis-aan-huis kranten gedrukt die hun weg vinden naar de verschillende huishoudens in diverse regio’s. 

 

Huis-aan-huis krant

Huis-aan-huis kranten zijn gratis lokale kranten die veelal wekelijks aan huis verspreid worden in een bepaald gebied. Dit is ook het onderscheid met reguliere kranten, waar de consument een abonnement voor afsluit en betaalt voor hogere journalistieke informatie. Vrijwel iedere woonplaats heeft een (of meerdere) huis-aan-huis krant(en). Veel mensen kenmerken deze kranten als de belangrijkste bron om kennis te nemen van het lokale en regionale nieuws. Dit kan zijn de opening van een nieuw restaurant, een bepaald evenement of activiteit, maar ook gemeentelijk nieuws zoals de aankondiging van een nieuwbouwproject. Daarnaast vind je ook veel advertenties terug in gratis, lokale kranten. Deze kranten behalen hun inkomsten namelijk uit de advertentieverkoop. 

 

Minder afhankelijk van huis-aan-huis kranten

Tegenwoordig zijn de meeste mensen niet meer zo afhankelijk van de papieren krant om kennis te nemen van het lokale nieuws. Zij kunnen dit veel sneller en gemakkelijker online vinden. Daarnaast heeft de opkomst van de NEE/NEE stickers het bereik van de huis-aan-huis kranten verkleind. Met deze sticker geven mensen aan geen ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huis kranten en bladen te willen ontvangen om onder andere papierverspilling tegen te gaan. Ook worden de kosten van de kranten aan huis steeds hoger. De kosten voor het drukken van de gratis lokale kranten, de papierprijzen en de verspreidingskosten stijgen al enkele jaren. Deze factoren zorgen ervoor dat het produceren van deze kranten steeds minder oplevert.

 

Lokale bedrijven adverteren in huis-aan-huis kranten

Echter blijkt dat de lokale krant vandaag de dag nog steeds een sterk en waardevol medium zijn. Uit onderzoek van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) is gebleken dat 80% van de Nederlanders met regelmaat een gratis lokale krant leest. Zelfs mensen met een NEE/NEE sticker op de brievenbus. Zij geven aan regelmatig een huis-aan-huis krant te lezen om op de hoogte te zijn van het lokale nieuws. 63% van de mensen die regelmatig een gratis, lokale krant leest, schenkt aandacht aan de advertenties. Maar liefst 50% onderneemt actie. Zij overwegen een bepaalde aankoop of bezoeken de winkel of website van de adverteerder. Daarnaast zijn de kosten voor adverteren lager. Door de kleinere oplage van de lokale gratis kranten, dan van landelijke kranten, zijn advertentiekosten lager. Kortom, door het enorme lokale bereik met hoog conversieratio en de lagere kosten zijn deze kranten erg interessant voor (lokale) bedrijven om in te adverteren. Daarnaast heeft tegenwoordig elke krant haar eigen website waar het nieuws uit de regio ook dagelijks te volgen is en waar (lokale) bedrijven kunnen adverteren.

Huis-aan-huis kranten laten drukken

Vanwege hun afhankelijkheid van adverteerders zijn huis-aan-huis kranten genoodzaakt om de vaste oplagen in stand te houden. Bij Janssen/Pers Rotatiedruk worden dagelijks vele duizenden kranten gedrukt, waaronder ook de gratis lokale kranten, die hun weg vinden naar de Nederlandse, Belgische en Duitse brievenbussen. 

Huis-aan-huis kranten
Janssen/Pers Footer