Papiergebrek: kranten passen bijlagen aan

Persgroep worstelt met papiertekort. Noodmaatregel: nieuw uiterlijk voor Sir Edmund

De Persgroep, uitgever van grote Nederlandse en Belgische kranten, kampt met een acuut papiertekort. Toen het bedrijf begin dit jaar merkte dat het internationale aanbod niet toereikend was, zijn noodmaatregelen genomen om de gevolgen voor lezers en redacties te beperken. Volgens de directie kosten deze maatregelen ‘meerdere tonnen.

Zichtbaar gevolg van het tekort is dat de Volkskrant-bijlage Sir Edmund vanaf dit weekeinde verschijnt op glanzend papier en in een ander formaat: 2,5 centimeter kleiner en 2 centimeter smaller dan voorheen. ‘De reden is even prozaïsch als bizar: het papier is op’, legt hoofdredacteur Philippe Remarque uit in het voorwoord van Sir Edmund. Het aantal woorden in deze bijlage daalt met 10 procent. ‘Op de grote zaterdagkrant is dat gemis te overzien, hoop ik.’

De keuze voor ander papier, een restpartij, dwingt de Persgroep voor minstens een half jaar een andere drukker in te schakelen, in Weert. Op de eigen drukkerij in Lokeren staan machines gedurende die tijd stil.

Het weekendmagazine van het AD en Nederlandse regiokranten van De Persgroep wordt vanaf begin mei niet gedrukt in Lokeren, maar in Denemarken. Daar was nog papier, mits dit ter plaatse zou worden bedrukt. Lezers van die bijlage zullen minder verschil zien, denkt De Persgroep. Voor abonnees van Trouw en Het Parool, ook onderdeel van het concern, verandert niets.

Ineens schaarste

‘Ik zit al vijftien jaar in dit vak, dit heb ik nog nooit meegemaakt’, zegt Rudy Bertels, chief operating officer van De Persgroep. ‘Wereldwijd is vorig jaar 2,8 miljoen ton krantenpapier uit de markt gehaald, tweemaal zo veel als normaal. Ineens is er schaarste.’

De krapte volgt op een lange periode van overcapaciteit. Die werd mede veroorzaakt doordat de oplage van dagbladen daalt en adverteerders hun heil zoeken op internet. De papiersector is weinig flexibel: fabrikanten gebruiken gigantische machines die bij voorkeur het hele jaar draaien, 24 uur per dag. Tussentijdse wijzigingen in papiersoort of -formaat zijn duur en tijdrovend. Tot voor kort leidde die inflexibiliteit tot overschotten en een relatief lage prijs.

Bertels: ‘Dat was vervelend voor fabrikanten. Waarschijnlijk is dat de reden dat ze nu extra veel machines hebben stilgezet of omgebouwd; in veel gevallen maken ze nu karton voor bedrijven als Bol.com. Bijkomend probleem voor ons is dat de vraag naar krantenpapier is toegenomen in China en India.’

De Persgroep sluit normaliter papiercontracten af per april, later dan de concurrentie. Binnen het concern heerst de opvatting dat dit een dempend effect heeft op de prijs, onder meer omdat aanbieders van hun voorraad af moeten. Toen De Persgroep zich enkele maanden geleden meldde, was bij grote aanbieders slechts 90 duizend ton krantenpapier beschikbaar voor een jaar. Dat was 10 procent te weinig.

Het nieuws veroorzaakte paniek achter de schermen. Hoofdredacteur Remarque: ‘Ik heb in het bedrijf voorheen ondenkbare zinnen gehoord als: ‘Wim vraagt zijn vrienden in Parijs, die hebben misschien wat papier over.’ Het is geen bezuiniging, beklemtoont hij. ‘Het kost juist meer geld.’

Onoverzichtelijke papiermarkt

Omdat op het laatste moment is ingegrepen, ontbrak de tijd om de ingrijpende verandering van Sir Edmund te testen in proefnummers – ook dat is hoogst uitzonderlijk.

Bertels: ‘We hadden geen keuze, het papier was op.’ Voor buitenstaanders klinkt dat misschien onlogisch, bij een groot krantenbedrijf, maar de wereldwijde papiermarkt is onoverzichtelijk, stelt hij. ‘We vertrouwden erop dat het goed zou komen, zoals altijd. We leren hiervan dat we alerter moeten zijn op bewegingen op de markt.’

Bron: Volkskrant

Zie tevens RTL

 

Gerelateerde nieuwsberichten

  • Weer prijsverhogingen in papier
    De papierprijs stijgt nu al vijf kwartalen op rij en deze stijging lijkt voorlopig nog niet voorbij. Deze keer is het de beurt aan The Navigator Company, dat vanaf 1 juli zeven […]
  • Papiergebrek: kranten passen bijlagen aan
    Persgroep worstelt met papiertekort. Noodmaatregel: nieuw uiterlijk voor Sir Edmund De Persgroep, uitgever van grote Nederlandse en Belgische kranten, kampt met een acuut papiertekort. Toen het bedrijf begin dit jaar merkte dat […]
  • Hoera voor de Folder!
    LAATSTE KANS OM KAARTEN TE BESTELLEN! Nog geen kaart voor Hoera voor de Folder? Bestel dan vandaag nog je kaart, want donderdag is het al zover. Méér dan 200 vakgenoten gingen je al voor, […]
  • Papier Recycling Nederland PRN
    Heffing afvalbeheersbijdrage systeemkosten PRN en SVF over 3e kwartaal 2018 Over het derde kwartaal van 2018 wordt een heffing (afvalbeheersbijdrage) opgelegd aan de eerste ontvangers van papier en karton, niet zijnde verpakkingen. […]
  • stukloonnorm distributiebedrijven
    Vereniging Mail Distributiebedrijven vraagt stukloonnorm aan voor de sector Wijziging Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (Wml) in verband met het van toepassing verklaren van die wet op nader bepaalde overeenkomsten van opdracht (OVO) […]
  • Gemeente Amsterdam gedagvaard in hoger beroep tegen JA|JA-sticker
    Gemeente Amsterdam gedagvaard in hoger beroep tegen JA|JA-sticker Hoofddorp, 25 januari 2018 Het hoger beroep tegen het invoeren van de JA|JA-sticker in Amsterdam is in gang gezet. Vandaag is namens de Vereniging […]
  • Huis-aan-huis verslaat tv, radio en adverteren
    Onlangs heeft Marketingdenken.nl Jacobs, medeoprichter van marketingbureau MOSQUITO geïnterviewd. Hij gaf zoveel input dat zij het interview in 2 delen geknipt hebben. In deel 1 van zijn interview vertelde hij over het […]
  • Mega-adverteerder P&G schrapt voor 100 miljoen aan digitale reclame
    Digitaal adverteren werkt volgens Procter&Gamble niet. Het Amerikaanse bedrijf, bekend van Pampers, Gillette, Dash en Oral-B, heeft afgelopen kwartaal digitale advertenties ter waarde van 100 miljoen dollar geschrapt. En dat had nauwelijks […]
  • Werk vanuit een strategie en focus je op een idee
    Maarten is een jonge ondernemer en mede-oprichter van het marketingbureau MOSQUITO, dat nu ruim een jaar bestaat. Gekke naam. “Nee hoor, wij willen mensen zodanig prikkelen dat het ze ’s nachts wakker […]
  • Ja/Ja-sticker leidt tot meer verspilling en waterbedeffect
    De ja/ja-sticker die de gemeente Amsterdam later dit jaar wil invoeren voor ongeadresseerd drukwerk leidt juist tot meer verspilling, onduidelijkheid en chaos. Ook treedt er een waterbedeffect op doordat folders worden overgeheveld […]
  • KVGO en MailDB dagen gemeente Amsterdam voor rechter om JA|JA-sticker
    Gemeente Amsterdam voor rechter om JA|JA-sticker Het KVGO en de brancheorganisatie van ongeadresseerd drukwerk MailDB dagen de gemeente Amsterdam voor de rechter. Zij willen dat de rechter de (on)rechtmatigheid van het invoeren […]
  • Door-drop campaigns deliver impressive response…
    Door-drop campaigns (unaddressed mailings and leaflets) deliver impressive response rates and a good return on investment. Retailers in particular use the medium to communicate weekly offers to drive shop traffic, while service […]
  • Newspapers? Here are seven very good reasons.
    Newspapers are still the number one medium for shaping public opinion. Their credibility, knowledge, values and information-gathering skills remain a formidable force on the high street, and with titles now separated into […]
  • Bereik HAH-kranten blijft hoog
    Uit het gister gepubliceerde tweede keer het bereiksonderzoek naar HAH-kranten in Nederland blijkt wederom dat HAH-kranten een zeer hoog bereik realiseren: 11,9 miljoen mensen lezen wel eens een HAH-krant en 8,3 miljoen […]
  • Huis-aan-huisbladen bereiken nog steeds veel lezers
    In vrijwel elk Nederlands gezin vallen wekelijks huis-aan-huisbladen op de mat. Vaak gaat het om meerdere titels. Dat ze meteen in de oudpapierbak verdwijnen is een fabeltje: ruim 90% van de Nederlanders […]
  • Digitale dagbladen, verschil tussen mat en iPad
    In het laatste deel van een serie over oplagecijfers: de digitale krant. Er is een verschil tussen een krant op de mat en één op de iPad. Lang niet alle digitale kranten […]
  • Heilig geloven in de toekomst van het papieren medium.
    Warren Buffett blijft geloven in kranten Kranten hebben het zwaar, maar ze hebben een gewichtige fan. Superbelegger Warren Buffett blijft heilig geloven in de toekomst van het papieren medium. Berkshire Hathaway, het […]
  • Ongeadresseerd drukwerk
    Axender is een toonaangevende verspreider van ongeadresseerd reclamedrukwerk en weekbladen. Maar het bedrijf biedt meer diensten dan verspreiding alleen, zegt medeaandeelhouder en [...]
  • Janssen/Pers - Maatschappelijk verantwoord ondernemen
    Janssen/Pers werkt uitsluitend met gecertificeerde leveranciers
    Janssen/Pers voert reeds de FSC- en PEFC-certificaten die een goede herkomst van papier garanderen, maar de nieuwe regelgeving stelt een aantal aanvullende eisen aan drukkerijen.
  • Janssen/Pers - Mediacentrum
    Veelbelovend totaalconcept voor uitgevers gelanceerd
    Vorig jaar werd er in Visie al aandacht besteed aan het Mediacentrum. Dit veelbelovende initiatief was destijds nog in ontwikkeling, maar beloofde de kosten voor uitgevers flink te reduceren. Inmiddels is het Mediacentrum gereed voor gebruik en zijn er bovendien [...]
  • Recordproductie papier en karton
    Branche Vorig jaar is de totale papier- en kartonproductie met 0,8% gestegen ten opzichte van 2012. Dat leverde een recordproductie van 403 miljoen ton op, zo schrijft onderzoeksbureau Risi in haar jaarlijkse Annual.
  • Janssen/Pers - Alpa: voor alles ná het drukwerk
    Alpa: voor alles ná het drukwerk

    Veel klanten van Janssen/Pers weten dat drukwerk een complex proces is dat het nodige vakmanschap vereist. Hetzelfde geldt echter voor de werkzaamheden die ná het drukwerk plaatsvinden, stellen Dieter Keller en Alfons Ahland.

  • Janssen/Pers - Ditmar Grone (MarlActuel)
    In Duitsland wordt veel waarde gehecht aan de kracht van bijsluiters
    Marl Aktuell is een succesvol weekblad en hét regionale medium in de West-Duitse stad Marl. Maar aan kop blijven is minstens zo lastig als er te komen. Het weekblad maakt daarom regelmatig gebruik van bijsluiters om zich te onderscheiden van de [...]
  • UPM haalt 800.000 ton capaciteit uit de markt
    Actueel Papierfabrikant UPM sluit volgend jaar vier papiermachines voor het maken van grafisch papier. Daarmee verdwijnt 800.000 ton capaciteit permanent van de markt.‘De Europese papierhandel is een [...]
  • Duitse retailgigant kiest voor regionale segmentatie
    Globus SB-Warenhäuser is een grote Duitse retailketen die bestaat uit meerdere formules. Het bedrijf heeft net als Janssen/Pers grensoverschrijdende ambities en beschikt naast vestigingen in Duitsland over diverse winkels in Tsjechië en Rusland.