10 vragen aan… Willem Monteban BAR uitgeverij

1. Wie bent u?

Mijn naam is Willem Monteban, directeur bij BAR Uitgeverij in Barendrecht, 37 jaar oud en geboren in Rijsoord. Samen met mijn vrouw Leonie heb ik twee dochters, Roos en Tara. Sinds 2007 ben ik werkzaam bij de uitgeverij. Begonnen als junior accountmanager bij de toenmalige drukkerij ben ik doorgegroeid van accountmanager, naar adjunct-directeur tot directeur.

De opleiding Grafisch Management in Rotterdam heb ik in de jaren erna aangevuld met cursussen en workshops. Dat en de praktische ervaring in het veld opgedaan, hebben mij gevormd tot
wie ik nu ben.

2. Vertel eens wat verrassends over jezelf?

Dat is een lastige. Naast mijn werk bij BAR Uitgeverij, ben ik actief voor de businessclub van voetbalvereniging Rijsoord. Als mijn werk en het thuisfront het toelaten, trap ik op woensdag- avond graag nog een balletje bij de 35-plussers. Naast voetballen vind ik het fijn om tijd met mijn gezin door te brengen. Lekker genieten op de Maasvlakte, of in de duinen wandelen, pretparken bezoeken en weekendjes weg. Waar je mij ‘s nachts wakker voor kan maken? Een goede pot voet- bal. Verder heb ik waardering voor mensen die veel hebben bereikt in het leven, maar toch dichtbij zichzelf zijn gebleven. Wat ik ze zou vragen? Waar de valkuilen die je maar beter kan vermijden, zich bevinden.

3. Wat maakt uw bedrijf zo bijzonder?

BAR Uitgeverij is een kleinschalige uitgeverij waar de meeste collega’s al lange tijd werken.
Ik denk dat dit ook gelijk aangeeft hoe fijn het is om hier te werken. We werken allemaal met hetzelfde doel: elke week een mooie krant op de mat laten vallen. Het enthousiasme van de medewerkers draag je uit naar buiten. We hebben, door onafhankelijk lezersonderzoek bewezen, de best gelezen huis-aan-huisbladen in ons gebied te zijn. We bewerkstelligen dat door wekelijks, door onze eigen redacteuren geschreven, unieke content publiceren. Maar ook de jaarlijkse bazaar van de kerk krijgt aandacht. De bezorging scoort 95 procent. Daarmee zijn we een uitzondering denk ik. Die mix maakt de uitgaven van BAR Uitgeverij het beste gelezen.

4. Welk redactioneel verhaal of commerciële activiteit zal u altijd bijblijven?

Nou, het is niet een of andere successtory die me bij zal blijven, als je daarop doelt. We hebben de afgelopen jaren helaas een aantal collega’s moeten ontslaan in verband met de voortschrij- dende automatisering in het bedrijf. Dat heeft me wel aangegrepen. Maar als ik dan zie hoe sterk we daar met zijn allen uit zijn gekomen en met hoeveel meer gemak we nu de kranten maken, dan ben ik blij dat we die stap gemaakt hebben.

5. Wanneer bent u lid geworden van de Nederlandse Nieuwsblad Pers en wat waren de overwegingen?

Wij zijn in 2016, op aanraden van Uitgeverij Telstar, lid geworden. Puur om de ervaringen en kennis met andere uitgevers te delen. Mooi is het om te zien hoe uitgevers nu de krachten tegen het opt-insysteem bundelen. Ik heb door de NNP het gevoel er niet alleen voor te staan. Daar- naast houd ik mijn kennis op peil door het volgen van seminars en workshops bij de NNP.

6. Voor welke uitdagingen staat uw bedrijf ?

Als je het mij vraagt zal de huis-aan-huiskrant op termijn, lees jaren, toch opgaan in het opt-insysteem. Dit zal een grote verandering vragen van zowel de organisatie als het product. Nu is het zo dat online, print versterkt. Op termijn zal het wel eens omgekeerd kunnen zijn.
Dat print dus online gaat versterken. Hoe dan ook, het online platform zal sterk ontwikkeld moeten zijn. Onze toekomstige lezers groeien nu op zonder krant. Die verwachten straks van ons dat we lokaal nieuws online aanbieden. Ik denk wel dat de gedrukte versie van de lokale krant blijft bestaan. Maar in een kleinere oplage en alleen te verkrijgen op afhaalpunten. Qua formaat misschien zelfs de helft van het huidige tabloid. Inhoudelijk zal de krant veranderen naar meer achtergrondverhalen en een geringere omvang. De toekomst begint vandaag. We zijn dus constant bezig met onze plannen. Het is een verhaal zonder einde. Maar ik ben positief over de toekomst van huis-aan-huisbladen.

7. Hoe kijkt u naar het lokale, regionale, landelijke en zelfs mondiale medialandschap?

Ik wil het graag bij het lokale landschap houden. De mensen hebben ieder moment van de dag de beschikking over een onophoudelijke stroom nieuws. Waar of niet waar, het wordt voor waar aangenomen, want, het staat er toch, zo redeneert men. Met de lokale media kunnen we ons ook in de toekomst onderscheiden door betrouwbaar nieuws te blijven brengen. Een goede redactio- nele formule is de ruggengraat voor de kranten.

8. De kip of het ei?

Een ondernemer begrijpt dat als hij zijn nieuws onder de aandacht wil krijgen, hij er ook bij moet adverteren. Zonder advertentie-inkomsten geen krant, maar ook zonder redactie geen krant. Torn je aan deze formule dan gaat het gegarandeerd mis. Goede content bindt lezers aan de krant, waardoor de ondernemer een platform heeft voor zijn aanbiedingen. Dus, de kip of het ei? Het een kan gewoon niet zonder het ander.

9. Stel: u krijgt ruimte op een tegeltje, wat zou u daarop willen schrijven?

Die is heel makkelijk. Sinds korte tijd ben ik directeur bij BAR Uitgeverij. Ik vertelde dit trots aan mijn oma van 92. Zij reageerde droog: ‘wees er maar niet zo blij mee jongen, want wie hoog staat, kan diep vallen’. Het overkwam mij letterlijk drie dagen later, toen de trap waarop ik stond weggleed. Een gekneusde enkel en een zere teen was het gevolg.

10. Wie bewondert u in de lokale nieuwsbladenwereld?

Niet iemand specifiek. De uitgevers die kansen zien in de huidige markt, die volg ik wel met interesse. Ik zie veel in samenwerking met uitgeverijen om ons heen. De meerwaarde voor alle partijen is, dat je tegen interessante tarieven een groter verspreidingsgebied kan aanbieden. Niet concurreren dus, maar samenwerken door ideeën en specials te delen. Ondernemers die open staan voor samenwerking komen het verst. Daar ben ik van overtuigd.

bron: NNP

Gerelateerde nieuwsberichten

  • Aanvraag of verlengings- verzoek per 22 juni mogelijk
    Tijdelijk Steunfonds voor Lokale Informatievoorziening. De gevolgen van het coronavirus hebben een grote impact op de mediasector. De inkomsten lopen terug, terwijl de vraag naar informatie toeneemt. De continuïteit van de informatievoorziening […]
  • Waarom moeilijk doen, als het samen kan!
    We vallen even met de deur in huis. We zijn met z’n allen in een zeer uitzonderlijke situatie terechtgekomen. Van iedereen wordt verwacht dat wij ons aanpassen aan een nieuwe werkelijkheid. Verreweg […]
  • Hoe kun je effectief adverteren?
    Hoe kun je effectief adverteren? Wat bepaalt de impact van reclame? Wat is de invloed van formaat, kleur of positie van een advertentie? NDP Nieuwsmedia heeft informatie die helpt bij het ontwikkelen […]
  • 24 miljoen extra steun voor lokale media
    Het kabinet stelt 24 miljoen euro extra beschikbaar voor het Tijdelijk Steunfonds Lokale Informatievoorziening. Daarmee kunnen lokale media die door de coronacrisis in nood zijn geraakt, steun krijgen tot het einde van […]
  • Uitbreiding Tijdelijk Steunfonds voor Lokale Informatievoorziening
    Aanvragen kunnen ingediend worden van 15 mei tot en met 24 mei 23:59 2020 De gevolgen van het coronavirus hebben een grote impact op de mediasector. De inkomsten lopen terug, terwijl de […]
  • 591 lokale omroepen en huis-aan-huiskranten ontvangen steun uit het Steunfonds
    Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek heeft 9,3 miljoen euro aan kredieten vanuit het Steunfonds toegewezen aan 591 lokale mediaorganisaties. Het Tijdelijk Steunfonds voor Lokale Informatievoorziening werd op 7 april 2020 aangekondigd door […]
  • SVDJ opent Steunfonds voor huis-aan-huiskranten en lokale omroepen
    Op 11 april 2020 opent het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek het Tijdelijk Steunfonds voor Lokale Informatievoorziening. Het Steunfonds is bedoeld voor de financiële ondersteuning van huis-aan-huiskranten en lokale omroepen, die door de […]
  • 10 vragen aan… Willem Monteban BAR uitgeverij
    1. Wie bent u? Mijn naam is Willem Monteban, directeur bij BAR Uitgeverij in Barendrecht, 37 jaar oud en geboren in Rijsoord. Samen met mijn vrouw Leonie heb ik twee dochters, Roos […]
  • NNP boos: Ondanks uitspraak rechter en zorgen minister Slob zet Utrecht strijd tegen persvrijheid gewoon door
    Regionale en lokale huis-aan-huiskranten zijn verbijsterd over de beslissing van de gemeente Utrecht om in beroep te gaan tegen het vonnis van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden dat de persvrijheid beschermt.  In een poging […]
  • Je kan het coronavirus niet krijgen via een krant
    Volgens bericht op holdthefrontpage.co.uk heeft The Wold Health Organization (WHO) bevestigd dat het veilig is om kranten te lezen gedurende de wereldwijde uitbraak van  het coronavirus. De WHO acht het niet waarschijnlijk […]
  • Opt-in voor huis-aan-huisbladen via jaja-sticker voorlopig geparkeerd
    DPG Media, een grote uitgever van huis-aan-huisbladen, heeft een overwinning behaald in een zaak tegen de gemeente Utrecht. Sinds dit jaar mogen in die gemeente hah-bladen en ander ongevraagd bezorgd papierwerk alleen […]
  • Ledenraad KVGO akkoord met vernieuwde algemene leveringsvoorwaarden
    De Ledenraad stemde in met de vernieuwde algemene leveringsvoorwaarden. De juristen van het KVGO hielden de voorwaarden tegen het licht en pasten deze waar nodig aan. De belangrijkste wijzigingen Naast de vervaardiging […]
  • CITY NIEUW HUIS-AAN-HUIS IN AMSTERDAM
    Amsterdam krijgt een nieuw wekelijks huis-aan-huis blad onder de naam City. Het betreft hier een moderne magazine-achtige krant met onafhankelijke journalistieke informatie mogelijk gemaakt door een aantal aangesloten retailpartners. City wordt wekelijks […]
  • Em. de Jong koopt meerderheidsbelang Jungfer Druckerei und Verlag
    Koninklijke Drukkerij Em. de Jong heeft op 18 mei de aandelen in Jungfer Druck & Verlag van directieleden Guido Lang en Roger Mellinghausen overgenomen en hiermee een meerderheidsbelang in de onderneming verworven. […]
  • ‘Amsterdam in de fout met bomen-verhaal’
    Branche De Reclame Code Commissie adviseert (vrijblijvend) de gemeente Amsterdam om niet meer te claimen dat de ja/ja sticker 6.000 bomen zou besparen. Amsterdam deed dat wel in een brief aan alle […]
  • Weer prijsverhogingen in papier
    De papierprijs stijgt nu al vijf kwartalen op rij en deze stijging lijkt voorlopig nog niet voorbij. Deze keer is het de beurt aan The Navigator Company, dat vanaf 1 juli zeven […]
  • Papiergebrek: kranten passen bijlagen aan
    Persgroep worstelt met papiertekort. Noodmaatregel: nieuw uiterlijk voor Sir Edmund De Persgroep, uitgever van grote Nederlandse en Belgische kranten, kampt met een acuut papiertekort. Toen het bedrijf begin dit jaar merkte dat […]
  • Hoera voor de Folder!
    LAATSTE KANS OM KAARTEN TE BESTELLEN! Nog geen kaart voor Hoera voor de Folder? Bestel dan vandaag nog je kaart, want donderdag is het al zover. Méér dan 200 vakgenoten gingen je al voor, […]
  • Papier Recycling Nederland PRN
    Heffing afvalbeheersbijdrage systeemkosten PRN en SVF over 3e kwartaal 2018 Over het derde kwartaal van 2018 wordt een heffing (afvalbeheersbijdrage) opgelegd aan de eerste ontvangers van papier en karton, niet zijnde verpakkingen. […]
  • stukloonnorm distributiebedrijven
    Vereniging Mail Distributiebedrijven vraagt stukloonnorm aan voor de sector Wijziging Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (Wml) in verband met het van toepassing verklaren van die wet op nader bepaalde overeenkomsten van opdracht (OVO) […]
  • Gemeente Amsterdam gedagvaard in hoger beroep tegen JA|JA-sticker
    Gemeente Amsterdam gedagvaard in hoger beroep tegen JA|JA-sticker Hoofddorp, 25 januari 2018 Het hoger beroep tegen het invoeren van de JA|JA-sticker in Amsterdam is in gang gezet. Vandaag is namens de Vereniging […]
  • Huis-aan-huis verslaat tv, radio en adverteren
    Onlangs heeft Marketingdenken.nl Jacobs, medeoprichter van marketingbureau MOSQUITO geïnterviewd. Hij gaf zoveel input dat zij het interview in 2 delen geknipt hebben. In deel 1 van zijn interview vertelde hij over het […]
  • Mega-adverteerder P&G schrapt voor 100 miljoen aan digitale reclame
    Digitaal adverteren werkt volgens Procter&Gamble niet. Het Amerikaanse bedrijf, bekend van Pampers, Gillette, Dash en Oral-B, heeft afgelopen kwartaal digitale advertenties ter waarde van 100 miljoen dollar geschrapt. En dat had nauwelijks […]
  • Werk vanuit een strategie en focus je op een idee
    Maarten is een jonge ondernemer en mede-oprichter van het marketingbureau MOSQUITO, dat nu ruim een jaar bestaat. Gekke naam. “Nee hoor, wij willen mensen zodanig prikkelen dat het ze ’s nachts wakker […]
  • Ja/Ja-sticker leidt tot meer verspilling en waterbedeffect
    De ja/ja-sticker die de gemeente Amsterdam later dit jaar wil invoeren voor ongeadresseerd drukwerk leidt juist tot meer verspilling, onduidelijkheid en chaos. Ook treedt er een waterbedeffect op doordat folders worden overgeheveld […]
  • KVGO en MailDB dagen gemeente Amsterdam voor rechter om JA|JA-sticker
    Gemeente Amsterdam voor rechter om JA|JA-sticker Het KVGO en de brancheorganisatie van ongeadresseerd drukwerk MailDB dagen de gemeente Amsterdam voor de rechter. Zij willen dat de rechter de (on)rechtmatigheid van het invoeren […]
  • Door-drop campaigns deliver impressive response…
    Door-drop campaigns (unaddressed mailings and leaflets) deliver impressive response rates and a good return on investment. Retailers in particular use the medium to communicate weekly offers to drive shop traffic, while service […]
  • Newspapers? Here are seven very good reasons.
    Newspapers are still the number one medium for shaping public opinion. Their credibility, knowledge, values and information-gathering skills remain a formidable force on the high street, and with titles now separated into […]
  • Bereik HAH-kranten blijft hoog
    Uit het gister gepubliceerde tweede keer het bereiksonderzoek naar HAH-kranten in Nederland blijkt wederom dat HAH-kranten een zeer hoog bereik realiseren: 11,9 miljoen mensen lezen wel eens een HAH-krant en 8,3 miljoen […]
  • Huis-aan-huisbladen bereiken nog steeds veel lezers
    In vrijwel elk Nederlands gezin vallen wekelijks huis-aan-huisbladen op de mat. Vaak gaat het om meerdere titels. Dat ze meteen in de oudpapierbak verdwijnen is een fabeltje: ruim 90% van de Nederlanders […]
  • Digitale dagbladen, verschil tussen mat en iPad
    In het laatste deel van een serie over oplagecijfers: de digitale krant. Er is een verschil tussen een krant op de mat en één op de iPad. Lang niet alle digitale kranten […]
  • Heilig geloven in de toekomst van het papieren medium.
    Warren Buffett blijft geloven in kranten Kranten hebben het zwaar, maar ze hebben een gewichtige fan. Superbelegger Warren Buffett blijft heilig geloven in de toekomst van het papieren medium. Berkshire Hathaway, het […]
  • Ongeadresseerd drukwerk
    Axender is een toonaangevende verspreider van ongeadresseerd reclamedrukwerk en weekbladen. Maar het bedrijf biedt meer diensten dan verspreiding alleen, zegt medeaandeelhouder en [...]
  • Janssen/Pers - Maatschappelijk verantwoord ondernemen
    Janssen/Pers werkt uitsluitend met gecertificeerde leveranciers
    Janssen/Pers voert reeds de FSC- en PEFC-certificaten die een goede herkomst van papier garanderen, maar de nieuwe regelgeving stelt een aantal aanvullende eisen aan drukkerijen.
  • Janssen/Pers - Mediacentrum
    Veelbelovend totaalconcept voor uitgevers gelanceerd
    Vorig jaar werd er in Visie al aandacht besteed aan het Mediacentrum. Dit veelbelovende initiatief was destijds nog in ontwikkeling, maar beloofde de kosten voor uitgevers flink te reduceren. Inmiddels is het Mediacentrum gereed voor gebruik en zijn er bovendien [...]
  • Recordproductie papier en karton
    Branche Vorig jaar is de totale papier- en kartonproductie met 0,8% gestegen ten opzichte van 2012. Dat leverde een recordproductie van 403 miljoen ton op, zo schrijft onderzoeksbureau Risi in haar jaarlijkse Annual.
  • Janssen/Pers - Alpa: voor alles ná het drukwerk
    Alpa: voor alles ná het drukwerk

    Veel klanten van Janssen/Pers weten dat drukwerk een complex proces is dat het nodige vakmanschap vereist. Hetzelfde geldt echter voor de werkzaamheden die ná het drukwerk plaatsvinden, stellen Dieter Keller en Alfons Ahland.

  • Janssen/Pers - Ditmar Grone (MarlActuel)
    In Duitsland wordt veel waarde gehecht aan de kracht van bijsluiters
    Marl Aktuell is een succesvol weekblad en hét regionale medium in de West-Duitse stad Marl. Maar aan kop blijven is minstens zo lastig als er te komen. Het weekblad maakt daarom regelmatig gebruik van bijsluiters om zich te onderscheiden van de [...]
  • UPM haalt 800.000 ton capaciteit uit de markt
    Actueel Papierfabrikant UPM sluit volgend jaar vier papiermachines voor het maken van grafisch papier. Daarmee verdwijnt 800.000 ton capaciteit permanent van de markt.‘De Europese papierhandel is een [...]
  • Duitse retailgigant kiest voor regionale segmentatie
    Globus SB-Warenhäuser is een grote Duitse retailketen die bestaat uit meerdere formules. Het bedrijf heeft net als Janssen/Pers grensoverschrijdende ambities en beschikt naast vestigingen in Duitsland over diverse winkels in Tsjechië en Rusland.