stukloonnorm distributiebedrijven

Vereniging Mail Distributiebedrijven vraagt stukloonnorm aan voor de sector

Wijziging Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (Wml) in verband met het van toepassing verklaren van die wet op nader bepaalde overeenkomsten van opdracht (OVO)

Vanaf 1 januari 2018 geldt het minimumloon voor mensen die werken op basis van een opdracht van overeenkomst tegen beloning, ook als zij geen arbeidsovereenkomst hebben. Hiervoor registreert u vanaf 1 januari 2019 het aantal uren dat uw werknemers aan het werk zijn en het loon dat zij daarmee verdienen. Als u werknemers stukloon betaalt, moeten zij  voor ieder gewerkt uur gemiddeld minstens het minimumloon verdienen. Uit uw administratie moet blijken dat u uw werknemers gemiddeld minstens het minimumloon betaalt voor het aantal uren dat zij werken aan een opdracht. Onder deze omstandigheden blijft stukloon mogelijk.

Voor bepaalde werkzaamheden in een sector, zoals de verspreidorganisaties, is het mogelijk om af te wijken van de regels voor het registreren van daadwerkelijk gewerkte uren. Het gaat om werkzaamheden waarbij werkgever onvoldoende toezicht kan houden op de werkzaamheden van een werknemer. Daarbij heeft de werknemer een zekere mate van vrijheid om zelf de werkzaamheden uit te voeren. Dit geldt ook voor bezorgers van ongeadresseerde reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen.

MailDB met ondersteuning van werkgeversorganisatie VNO NCW is in overleg met de werknemersorganisatie FNV om voor de branche van verspreiders van ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis aan huisbladen een stukloonnorm vast te stellen. Deze stukloonnorm zal worden beoordeeld door de Stichting van de Arbeid.

De Stichting van de Arbeid kan de stukloonnorm na een beoordeling namens de werkgevers- en/of werknemersorganisaties indienen bij de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

De minister beoordeelt vervolgens of dit voldoet aan de criteria en zal de stukloonnorm vaststellen. Indien de Minister de stukloonnorm vaststelt kunt u uw werknemers volgens deze sectorale stukloonnorm betalen.

Er wordt op dit moment druk overleg gevoerd tussen de MailDB, Stichting van de Arbeid, FNV om de stukloonnorm zo snel mogelijk in 2018 in te laten gaan. In de tussenliggende periode zullen partijen nadere afspraken maken.

Het is de verwachting dat medio februari 2018 de stukloonnorm zal zijn vastgesteld.

MailDB organiseert op 23 januari 2018 een bijeenkomst om de verspreidorganisaties aanvullend te informeren. De bezorgers zullen door u apart dienen te worden geïnformeerd, maar dat komt aan de orde op deze bijeenkomst.

Nadere achtergrondinformatie

bron:mailDB

Gerelateerde nieuwsberichten

  • CITY NIEUW HUIS-AAN-HUIS IN AMSTERDAM
    Amsterdam krijgt een nieuw wekelijks huis-aan-huis blad onder de naam City. Het betreft hier een moderne magazine-achtige krant met onafhankelijke journalistieke informatie mogelijk gemaakt door een aantal aangesloten retailpartners. City wordt wekelijks […]
  • Em. de Jong koopt meerderheidsbelang Jungfer Druckerei und Verlag
    Koninklijke Drukkerij Em. de Jong heeft op 18 mei de aandelen in Jungfer Druck & Verlag van directieleden Guido Lang en Roger Mellinghausen overgenomen en hiermee een meerderheidsbelang in de onderneming verworven. […]
  • ‘Amsterdam in de fout met bomen-verhaal’
    Branche De Reclame Code Commissie adviseert (vrijblijvend) de gemeente Amsterdam om niet meer te claimen dat de ja/ja sticker 6.000 bomen zou besparen. Amsterdam deed dat wel in een brief aan alle […]
  • Weer prijsverhogingen in papier
    De papierprijs stijgt nu al vijf kwartalen op rij en deze stijging lijkt voorlopig nog niet voorbij. Deze keer is het de beurt aan The Navigator Company, dat vanaf 1 juli zeven […]
  • Papiergebrek: kranten passen bijlagen aan
    Persgroep worstelt met papiertekort. Noodmaatregel: nieuw uiterlijk voor Sir Edmund De Persgroep, uitgever van grote Nederlandse en Belgische kranten, kampt met een acuut papiertekort. Toen het bedrijf begin dit jaar merkte dat […]
  • Hoera voor de Folder!
    LAATSTE KANS OM KAARTEN TE BESTELLEN! Nog geen kaart voor Hoera voor de Folder? Bestel dan vandaag nog je kaart, want donderdag is het al zover. Méér dan 200 vakgenoten gingen je al voor, […]
  • Papier Recycling Nederland PRN
    Heffing afvalbeheersbijdrage systeemkosten PRN en SVF over 3e kwartaal 2018 Over het derde kwartaal van 2018 wordt een heffing (afvalbeheersbijdrage) opgelegd aan de eerste ontvangers van papier en karton, niet zijnde verpakkingen. […]
  • stukloonnorm distributiebedrijven
    Vereniging Mail Distributiebedrijven vraagt stukloonnorm aan voor de sector Wijziging Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (Wml) in verband met het van toepassing verklaren van die wet op nader bepaalde overeenkomsten van opdracht (OVO) […]
  • Gemeente Amsterdam gedagvaard in hoger beroep tegen JA|JA-sticker
    Gemeente Amsterdam gedagvaard in hoger beroep tegen JA|JA-sticker Hoofddorp, 25 januari 2018 Het hoger beroep tegen het invoeren van de JA|JA-sticker in Amsterdam is in gang gezet. Vandaag is namens de Vereniging […]
  • Huis-aan-huis verslaat tv, radio en adverteren
    Onlangs heeft Marketingdenken.nl Jacobs, medeoprichter van marketingbureau MOSQUITO geïnterviewd. Hij gaf zoveel input dat zij het interview in 2 delen geknipt hebben. In deel 1 van zijn interview vertelde hij over het […]
  • Mega-adverteerder P&G schrapt voor 100 miljoen aan digitale reclame
    Digitaal adverteren werkt volgens Procter&Gamble niet. Het Amerikaanse bedrijf, bekend van Pampers, Gillette, Dash en Oral-B, heeft afgelopen kwartaal digitale advertenties ter waarde van 100 miljoen dollar geschrapt. En dat had nauwelijks […]
  • Werk vanuit een strategie en focus je op een idee
    Maarten is een jonge ondernemer en mede-oprichter van het marketingbureau MOSQUITO, dat nu ruim een jaar bestaat. Gekke naam. “Nee hoor, wij willen mensen zodanig prikkelen dat het ze ’s nachts wakker […]
  • Ja/Ja-sticker leidt tot meer verspilling en waterbedeffect
    De ja/ja-sticker die de gemeente Amsterdam later dit jaar wil invoeren voor ongeadresseerd drukwerk leidt juist tot meer verspilling, onduidelijkheid en chaos. Ook treedt er een waterbedeffect op doordat folders worden overgeheveld […]
  • KVGO en MailDB dagen gemeente Amsterdam voor rechter om JA|JA-sticker
    Gemeente Amsterdam voor rechter om JA|JA-sticker Het KVGO en de brancheorganisatie van ongeadresseerd drukwerk MailDB dagen de gemeente Amsterdam voor de rechter. Zij willen dat de rechter de (on)rechtmatigheid van het invoeren […]
  • Door-drop campaigns deliver impressive response…
    Door-drop campaigns (unaddressed mailings and leaflets) deliver impressive response rates and a good return on investment. Retailers in particular use the medium to communicate weekly offers to drive shop traffic, while service […]
  • Newspapers? Here are seven very good reasons.
    Newspapers are still the number one medium for shaping public opinion. Their credibility, knowledge, values and information-gathering skills remain a formidable force on the high street, and with titles now separated into […]
  • Bereik HAH-kranten blijft hoog
    Uit het gister gepubliceerde tweede keer het bereiksonderzoek naar HAH-kranten in Nederland blijkt wederom dat HAH-kranten een zeer hoog bereik realiseren: 11,9 miljoen mensen lezen wel eens een HAH-krant en 8,3 miljoen […]
  • Huis-aan-huisbladen bereiken nog steeds veel lezers
    In vrijwel elk Nederlands gezin vallen wekelijks huis-aan-huisbladen op de mat. Vaak gaat het om meerdere titels. Dat ze meteen in de oudpapierbak verdwijnen is een fabeltje: ruim 90% van de Nederlanders […]
  • Digitale dagbladen, verschil tussen mat en iPad
    In het laatste deel van een serie over oplagecijfers: de digitale krant. Er is een verschil tussen een krant op de mat en één op de iPad. Lang niet alle digitale kranten […]
  • Heilig geloven in de toekomst van het papieren medium.
    Warren Buffett blijft geloven in kranten Kranten hebben het zwaar, maar ze hebben een gewichtige fan. Superbelegger Warren Buffett blijft heilig geloven in de toekomst van het papieren medium. Berkshire Hathaway, het […]
  • Ongeadresseerd drukwerk
    Axender is een toonaangevende verspreider van ongeadresseerd reclamedrukwerk en weekbladen. Maar het bedrijf biedt meer diensten dan verspreiding alleen, zegt medeaandeelhouder en [...]
  • Recordproductie papier en karton
    Branche Vorig jaar is de totale papier- en kartonproductie met 0,8% gestegen ten opzichte van 2012. Dat leverde een recordproductie van 403 miljoen ton op, zo schrijft onderzoeksbureau Risi in haar jaarlijkse Annual.
  • UPM haalt 800.000 ton capaciteit uit de markt
    Actueel Papierfabrikant UPM sluit volgend jaar vier papiermachines voor het maken van grafisch papier. Daarmee verdwijnt 800.000 ton capaciteit permanent van de markt.‘De Europese papierhandel is een [...]