Veelbelovend totaalconcept voor uitgevers gelanceerd
Janssen/Pers - Mediacentrum

Veelbelovend totaalconcept voor uitgevers gelanceerd

Het Mediacentrum: gereed voor gebruik!

Vorig jaar werd er in Visie al aandacht besteed aan het Mediacentrum. Dit veelbelovende initiatief was destijds nog in ontwikkeling, maar beloofde de kosten voor uitgevers flink te reduceren.
Inmiddels is het Mediacentrum gereed voor gebruik en zijn er bovendien nieuwe diensten en functionaliteiten toegevoegd, zegt Erhard Soeterbroek.

Soeterbroek is directeur van Telstar Uitgeverij en legt uit wat het Mediacentrum precies inhoudt. “Het Mediacentrum is een digitale omgeving die wij ontwikkeld hebben omdat uitgevers het in deze tijd steeds moeilijker krijgen. Deels is dat natuurlijk te wijten aan de crisis, maar ook de oprukkende digitalisering speelt een belangrijke rol. Het Mediacentrum bestaat op dit moment uit zo’n 7 onderdelen: opmaak, automatisering, commerciële ondersteuning, database free content, een internet nieuwsportaal, inzicht in bezorging en een mail- en belportaal om het nieuwe werken te faciliteren. Daarnaast bieden wij uitgevers met Lokaalensneldrukwerk.nl een drukwerkportaal als extra verdienmodel. Deze website is te vergelijken met websites zoals Vistaprint en DrukwerkDeal en zit qua prijzen aan de onderkant van de markt. Uitgevers kunnen zich aansluiten door deze website gezamenlijk te promoten en de naam van Lokaalensneldrukwerk.nl te gebruiken voor hun diensten op het gebied van drukwerk. Het drukwerk wordt vervolgens afgerekend op basis van het postcodegebied waar een uitgever zicht bevindt. Een uitgever in Limburg kan hierdoor van dezelfde website gebruik maken als een uitgever in Zuid-Holland. Wij hebben bewust gekozen voor deze wijze van promotie, want op het gebied van zoekmachinemarketing kunnen wij niet winnen van winkels zoals een Vistaprint of DrukwerkDeal. Wij richten ons daarom op onze eigen klanten die al in ons gebied zitten en het gebruik van promotie via eigen websites en printtitels.”

Kostenbesparing

De technische werkzaamheden zijn inmiddels afgerond en het nieuwe platform is gereed voor gebruik. Een uitgever die lid wordt van het Mediacentrum kan rekenen op alles wat digitaal mogelijk is, behalve dan het op lokaal niveau schrijven van redactie en het verkopen van lokale advertenties, vervolgt Soeterbroek. “Wij willen uitgevers helpen om weer rendabel te worden door zaken als opmaak en eventueel administratie uit te besteden. Uitgevers kunnen enorm in kosten besparen door de opmaak en productie van kranten onder te brengen bij de centrale DTP-studio van het Mediacentrum. Men krijgt professionele ondersteuning bij het saneren van de huidige DTP-afdeling, maar uiteraard houdt een uitgeverij zelf de regie in handen. Er is keuze uit drie opties: geheel uitbesteden, uitbesteden advertenties zetten (kan ook gedeeltelijk) of uitbesteden redactie-opmaak. Door werk via het Mediacentrum uit te besteden, kunnen uitgevers een flinke kostenbesparing realiseren van wel 30% tot 40%. Dit is nog afgezien van de nieuwe omzet die ze kunnen genereren via Lokaalensneldrukwerk.nl en andere aan het Mediacentrum gelieerde initiatieven. Wij denken niet alleen met uitgevers mee over de toekomst, maar testen zelf ook nieuwe verdienmodellen die, wanneer ze succesvol zijn, ook door leden van het Mediacentrum kunnen worden gebruikt.”

Verdienmodel

Een voorbeeld van een dergelijk verdienmodel is het volledig ingerichte internetportaal met vele extra mogelijkheden zoals een webshop, Crazydeals.nl (weekaanbieding), drukwerksite, selfservice advertentieopmaak, lezersacties, een marktplein en het online plaatsen van de gedrukte krant. “Wij bieden ondersteuning bij het uitrollen van een gekoppeld verdienmodel. Op termijn willen wij een dienst leveren waarmee wij optimaal bereik bieden voor het MKB. Bijvoorbeeld door niet alleen een advertentie te plaatsen, maar ook een folder te drukken én te verspreiden. Eventueel kan hier zelfs nog een internetcampagne aan gekoppeld worden, inclusief inzet van social media en advertenties op de website. Zo wordt optimaal bereik geboden en heeft de klant alle tools in handen om een goede respons te behalen. Telstar Uitgeverij werkt al jarenlang samen met Janssen/Pers en ook bij het Mediacentrum hebben we de handen ineen geslagen. Dit betekent dat klanten van de drukkerij straks ook van het Mediacentrum gebruik kunnen gaan maken. Op korte termijn wordt er speciaal voor geïnteresseerde uitgevers bij Janssen/Pers een seminar georganiseerd waar het Mediacentrum gepresenteerd en verder toegelicht zal worden.”

Gerelateerde nieuwsberichten

  • Ongeadresseerd drukwerk
    Axender is een toonaangevende verspreider van ongeadresseerd reclamedrukwerk en weekbladen. Maar het bedrijf biedt meer diensten dan verspreiding alleen, zegt medeaandeelhouder en [...]
  • Janssen/Pers - Maatschappelijk verantwoord ondernemen
    Janssen/Pers werkt uitsluitend met gecertificeerde leveranciers
    Janssen/Pers voert reeds de FSC- en PEFC-certificaten die een goede herkomst van papier garanderen, maar de nieuwe regelgeving stelt een aantal aanvullende eisen aan drukkerijen.
  • Janssen/Pers - Mediacentrum
    Veelbelovend totaalconcept voor uitgevers gelanceerd
    Vorig jaar werd er in Visie al aandacht besteed aan het Mediacentrum. Dit veelbelovende initiatief was destijds nog in ontwikkeling, maar beloofde de kosten voor uitgevers flink te reduceren. Inmiddels is het Mediacentrum gereed voor gebruik en zijn er bovendien [...]
  • Janssen/Pers - Alpa: voor alles ná het drukwerk
    Alpa: voor alles ná het drukwerk

    Veel klanten van Janssen/Pers weten dat drukwerk een complex proces is dat het nodige vakmanschap vereist. Hetzelfde geldt echter voor de werkzaamheden die ná het drukwerk plaatsvinden, stellen Dieter Keller en Alfons Ahland.

  • Janssen/Pers - Ditmar Grone (MarlActuel)
    In Duitsland wordt veel waarde gehecht aan de kracht van bijsluiters
    Marl Aktuell is een succesvol weekblad en hét regionale medium in de West-Duitse stad Marl. Maar aan kop blijven is minstens zo lastig als er te komen. Het weekblad maakt daarom regelmatig gebruik van bijsluiters om zich te onderscheiden van de [...]
  • Duitse retailgigant kiest voor regionale segmentatie
    Globus SB-Warenhäuser is een grote Duitse retailketen die bestaat uit meerdere formules. Het bedrijf heeft net als Janssen/Pers grensoverschrijdende ambities en beschikt naast vestigingen in Duitsland over diverse winkels in Tsjechië en Rusland.