Ongeadresseerd drukwerk

Axender biedt beter bereik!

Axender is een toonaangevende verspreider van ongeadresseerd reclamedrukwerk en weekbladen. Maar het bedrijf biedt meer diensten dan verspreiding alleen, zegt medeaandeelhouder en Regiomanager Zuid-West Jan Cox. “Want wij kunnen klanten ontzorgen en inzicht geven in hun doelgroep.”

Het dienstenpakket van Axender is in de loop der tijd steeds breder geworden, zegt de regiomanager. “Het reguliere drukwerk wordt door Axender verspreid in de voorweek, van maandag tot en met woensdag.

In sommige gevallen worden zaterdag en zondag ook wel gecombineerd met dit voorweekmoment. Veel klanten kiezen voor deze bulkmomenten, wanneer het meeste reclamedrukwerk in de brievenbus valt. Maar ook bezorgen wij op legio plekken in het land in de midweek, van dinsdag tot en met donderdag. Meestal gaat het dan om huis-aan-huisbladen. Deze twee loopmomenten zijn de diensten die Axender kan aanbieden op het gebied van fysieke distributie. Daarnaast leveren wij diverse andere oplossingen, zoals bijvoorbeeld AxenderTotaal. Dit is een alles-in-één oplossing waarmee de klant zowel opmaak, drukwerk als verspreiding bij ons kan uitbesteden. Een klant hoeft slechts een bronbestand aan te leveren, wat wij eventueel optimaliseren en na goedkeuring tegen zeer scherpe tarieven drukken en verspreiden. Zo worden klanten ontzorgd en bieden wij hen
one-stop-shopping.”

Diensten

Er bestaat al enige tijd behoefte vanuit de markt aan een dergelijke totaaloplossing, weet Cox. “Dat geldt met name voor wat kleinere opdrachtgevers, want grote opdrachtgevers hebben vaak eigen inkoopafspraken en verspreiden frequenter. Zij geven daarom de voorkeur aan een eigen inkoopkanaal en wensen ook wat meer invloed te hebben op het drukwerk. Maar kleinere bedrijven die eenmalig een folder willen uitbrengen, kiezen graag voor AxenderTotaal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan edelsmeden, kapperszaken of eetgelegenheden. Van dergelijke klanten ontvangen wij veel positieve feedback over onze dienstverlening. Daarnaast bieden wij met Reclamefolder.nl het grootste online folderplatform van Nederland met meer dan 1,5 miljoen maandelijkse bezoekers. Hiermee worden elke maand zo’n 19,5 miljoen regionale en landelijke folders bekeken: een ongekend groot bereik voor onze klanten. Zij kunnen met behulp van een klantprofiel onder meer inzien hoe vaak elke pagina van een folder bekeken wordt en welke producten populair zijn. Op basis van deze relevante statistieken verkrijgen zij het nodige inzicht in hun doelgroep.”

Exclusiviteit

Zowel online als offline zijn er tegenwoordig vele mogelijkheden voor een adverteerder om zijn uiting te plaatsen. Door deze overvloed aan beschikbare opties wordt het voor uitgevers steeds moeilijker om het MKB naar zich toe te trekken. Cox: “De lastige situatie in de retailsector mist zijn uitwerking op het MKB niet. Steeds vaker worden kleine detaillisten verdrongen door grootwinkelbedrijven. En áls ze er al zijn, kopen veel franchiseformules of ondernemers die aan een inkoopcombinatie gekoppeld zijn gezamenlijk in. Hierdoor kan het gebeuren dat een organisatie een gehele pagina inkoopt en de kleine detaillist deze advertentiepagina dus niet alleen aan zichzelf kan wijden. Tegelijkertijd kan het voor deze adverteerders erg interessant zijn om te adverteren in de midweek. Dat is het moment waarop Axender wekelijks miljoenen huis-aan-huisbladen verspreidt. Hier nemen wij ook reclamedrukwerk bij mee om het voorweekmoment enigszins te ontlopen. Want terwijl je in de voorweek met tientallen andere folders op de deurmat valt, zijn die in de midweek op één hand te tellen. De midweek is dus een exclusiever moment omdat de attentiewaarde bij de doelgroep een stuk groter is.”

Push-middel

Ondanks de lastige situatie voor zowel grote retailers als kleine detaillisten, voorziet de regiomanager in de toekomst een voorzichtig herstel. “De moeilijkheden in de retailsector hebben vooral met de nog altijd voortdurende recessie te maken. Er is sprake van veel onderlinge concurrentie, maar tegelijkertijd is er te weinig economische groei. Toch signaleer ik op dat laatste vlak een langzaam herstel.

De woningmarkt trekt inmiddels wat aan en de economische geluiden worden positiever. Maar dat het weer zal worden zoals voorheen, dat geloof ik niet. Alles zal selectiever worden, de retail zal nog meer proberen om zijn klanten direct te bereiken. Dat kan natuurlijk door een goede database te verzamelen van directe klanten, maar óók door te kijken hoe online tools zoals Reclamefolder.nl gekoppeld kunnen worden aan offline media. Door meer inzicht te krijgen in de klant, zonder daarbij privacywetten te schenden. Het volume wat we gehad hebben, zal echter niet terugkomen. Maar er zijn nog altijd voldoende positieve aanknopingspunten. Want we moeten niet vergeten dat er geen groter push-middel is dan ongeadresseerd drukwerk. Axender voorziet ruim 6 miljoen huishoudens van reclamefolders die gratis op de deurmat vallen. Dat heeft een impact die met internet nog niet eens te bereiken is. Mensen die toevallig op zoek zijn naar een televisie, zullen sommige folders wellicht naast zich neerleggen. Maar de folders met televisies zullen ze absoluut inkijken. Om vervolgens eventueel op internet te raadplegen wat de ervaringen van mensen met het product zijn. Als push-middel is ongeadresseerd drukwerk nog altijd ongeëvenaard.”

Gerelateerde nieuwsberichten

  • Ja/Ja-sticker leidt tot meer verspilling en waterbedeffect
    De ja/ja-sticker die de gemeente Amsterdam later dit jaar wil invoeren voor ongeadresseerd drukwerk leidt juist tot meer verspilling, onduidelijkheid en chaos. Ook treedt er een waterbedeffect op doordat folders worden overgeheveld […]
  • KVGO en MailDB dagen gemeente Amsterdam voor rechter om JA|JA-sticker
    Gemeente Amsterdam voor rechter om JA|JA-sticker Het KVGO en de brancheorganisatie van ongeadresseerd drukwerk MailDB dagen de gemeente Amsterdam voor de rechter. Zij willen dat de rechter de (on)rechtmatigheid van het invoeren […]
  • Door-drop campaigns deliver impressive response…
    Door-drop campaigns (unaddressed mailings and leaflets) deliver impressive response rates and a good return on investment. Retailers in particular use the medium to communicate weekly offers to drive shop traffic, while service […]
  • Newspapers? Here are seven very good reasons.
    Newspapers are still the number one medium for shaping public opinion. Their credibility, knowledge, values and information-gathering skills remain a formidable force on the high street, and with titles now separated into […]
  • Bereik HAH-kranten blijft hoog
    Uit het gister gepubliceerde tweede keer het bereiksonderzoek naar HAH-kranten in Nederland blijkt wederom dat HAH-kranten een zeer hoog bereik realiseren: 11,9 miljoen mensen lezen wel eens een HAH-krant en 8,3 miljoen […]
  • Huis-aan-huisbladen bereiken nog steeds veel lezers
    In vrijwel elk Nederlands gezin vallen wekelijks huis-aan-huisbladen op de mat. Vaak gaat het om meerdere titels. Dat ze meteen in de oudpapierbak verdwijnen is een fabeltje: ruim 90% van de Nederlanders […]
  • Digitale dagbladen, verschil tussen mat en iPad
    In het laatste deel van een serie over oplagecijfers: de digitale krant. Er is een verschil tussen een krant op de mat en één op de iPad. Lang niet alle digitale kranten […]
  • Heilig geloven in de toekomst van het papieren medium.
    Warren Buffett blijft geloven in kranten Kranten hebben het zwaar, maar ze hebben een gewichtige fan. Superbelegger Warren Buffett blijft heilig geloven in de toekomst van het papieren medium. Berkshire Hathaway, het […]
  • Ongeadresseerd drukwerk
    Axender is een toonaangevende verspreider van ongeadresseerd reclamedrukwerk en weekbladen. Maar het bedrijf biedt meer diensten dan verspreiding alleen, zegt medeaandeelhouder en [...]
  • Janssen/Pers - Maatschappelijk verantwoord ondernemen
    Janssen/Pers werkt uitsluitend met gecertificeerde leveranciers
    Janssen/Pers voert reeds de FSC- en PEFC-certificaten die een goede herkomst van papier garanderen, maar de nieuwe regelgeving stelt een aantal aanvullende eisen aan drukkerijen.
  • Janssen/Pers - Mediacentrum
    Veelbelovend totaalconcept voor uitgevers gelanceerd
    Vorig jaar werd er in Visie al aandacht besteed aan het Mediacentrum. Dit veelbelovende initiatief was destijds nog in ontwikkeling, maar beloofde de kosten voor uitgevers flink te reduceren. Inmiddels is het Mediacentrum gereed voor gebruik en zijn er bovendien [...]
  • Recordproductie papier en karton
    Branche Vorig jaar is de totale papier- en kartonproductie met 0,8% gestegen ten opzichte van 2012. Dat leverde een recordproductie van 403 miljoen ton op, zo schrijft onderzoeksbureau Risi in haar jaarlijkse Annual.
  • Janssen/Pers - Alpa: voor alles ná het drukwerk
    Alpa: voor alles ná het drukwerk

    Veel klanten van Janssen/Pers weten dat drukwerk een complex proces is dat het nodige vakmanschap vereist. Hetzelfde geldt echter voor de werkzaamheden die ná het drukwerk plaatsvinden, stellen Dieter Keller en Alfons Ahland.

  • Janssen/Pers - Ditmar Grone (MarlActuel)
    In Duitsland wordt veel waarde gehecht aan de kracht van bijsluiters
    Marl Aktuell is een succesvol weekblad en hét regionale medium in de West-Duitse stad Marl. Maar aan kop blijven is minstens zo lastig als er te komen. Het weekblad maakt daarom regelmatig gebruik van bijsluiters om zich te onderscheiden van de [...]
  • UPM haalt 800.000 ton capaciteit uit de markt
    Actueel Papierfabrikant UPM sluit volgend jaar vier papiermachines voor het maken van grafisch papier. Daarmee verdwijnt 800.000 ton capaciteit permanent van de markt.‘De Europese papierhandel is een [...]
  • Duitse retailgigant kiest voor regionale segmentatie
    Globus SB-Warenhäuser is een grote Duitse retailketen die bestaat uit meerdere formules. Het bedrijf heeft net als Janssen/Pers grensoverschrijdende ambities en beschikt naast vestigingen in Duitsland over diverse winkels in Tsjechië en Rusland.