In Duitsland wordt veel waarde gehecht aan de kracht van bijsluiters
Janssen/Pers - Ditmar Grone (MarlActuel)

Marl Aktuell profileert zich regionaal

Marl Aktuell is een succesvol weekblad en hét regionale medium in de West-Duitse stad Marl. Maar aan kop blijven, is minstens zo lastig als er te komen. Het weekblad maakt daarom regelmatig gebruik van bijsluiters om zich te onderscheiden van de concurrentie, zegt eigenaar Ditmar Grone.

Naast eigenaar is Grone ook hoofdredacteur bij het weekblad. Een functie die hem niet onbekend is, want vlak na zijn studie werkte hij enkele jaren bij een weekkrant als hoofdredacteur. In 1982 besloot hij zijn eigen pad te kiezen en richtte hij Marl Aktuell op, dat destijds nog één keer per maand werd uitgebracht. Dit werd in 1984 gevolgd door een tweede krant, die hij samen met een partner uitgaf in het gebied van Recklinghausen. Bij deze krant zou hij tot 2007 actief zijn, maar hij is nog altijd werkzaam (al meer dan 30 jaar!) voor de krant waar het allemaal begon. Door zijn jarenlange ervaring weet Grone inmiddels als geen ander hoe de hazen lopen in de wereld van de kranten en onderhoudt hij nauwe contacten in de regio. Als veelzijdige allrounder verzorgt hij daarnaast uiteenlopende zaken voor het weekblad: van opmaak tot ontwerp en van tekst tot de verkoop van advertenties.

Lokale binding

Inmiddels is Marl Aktuell uitgegroeid tot het belangrijkste medium in de stad Marl. Door het succes verscheen het steeds blad frequenter: van één keer per maand tot twee keer per maand en uiteindelijk wekelijks. De oplage is al geruime tijd 40.000 exemplaren. De populariteit van het weekblad is te verklaren door de sterke binding met de regio, zegt Grone. “Regionale betrokkenheid is in Duitsland een belangrijk begrip. Traditioneel is het gebied rondom Marl een ‘Bergbaugebiet’ (mijnstreek, red.). De inwoners voelen een sterke verbondenheid met de regio én met elkaar. Mensen zijn zeer actief in verenigingen en organiseren vaak sociale bijeenkomsten.

In Duitsland is regionaal nieuws daarom van groot belang. Marl Aktuell voorziet in alle lokale informatie waar de inwoners behoefte aan hebben. Door deze sterke lokale verbondenheid is de krant in staat het hoofd boven water te houden in een tijd waarin de oplages van regionale en landelijke dagbladen snel dalen.”

Partner

Net zoals Grone al jarenlang betrokken is bij zijn krant en de regio, streeft hij naar langdurige relaties met partners. “Ook voor drukwerk geef ik de voorkeur aan een solide partner. Onze eerste drukker was afkomstig uit de regio maar ging gebukt onder de economische situatie, terwijl onze andere drukwerkpartner in 2013 met pensioen ging. Janssen/Pers is pas de vierde drukker waarmee wij samenwerken in de rijke historie van ons weekblad. Voor ons vormt het geen enkel bezwaar dat Janssen/Pers in Nederland gevestigd is, want de drukkerij ligt dichtbij de grens en is voor ons snel te bereiken. Dit in tegenstelling tot een Noord-Duitse drukkerij waarmee wij voorheen zaken deden, wat geregeld tot logistieke problemen leidde. Een goede buur is soms beter dan een verre vriend! Inmiddels verlopen logistieke processen op rolletjes en krijgen wij drukwerk zeer snel aangeleverd. Dit alles voor een zeer aantrekkelijke prijs-kwaliteitsverhouding. Wij stellen het daarnaast op prijs dat de drukkerij ook Duitse medewerkers in dienst heeft. De samenwerking verloopt erg soepel omdat de communicatie goed is en de lijnen kort zijn.”

Bijsluiters

Voor regionale segmentatie en onderscheidend vermogen maakt Marl Aktuell gebruik van een typisch Duits medium: bijlages. Grone: “Bijlages zijn in Duitsland een veelgebruikt communicatie-instrument, meer nog dan in Nederland. Dat komt omdat Duitse kranten meer worden gelezen en print een nog belangrijker rol vervult dan in Nederland. In Duitsland wordt dan ook veel waarde gehecht aan de kracht van bijsluiters. Voor veel Duitse kranten zijn bijsluiters erg belangrijk, met name de weekendbijlages. Want deze haken in op lokale aanbiedingen en evenementen die zich in het weekend afspelen. Desondanks is er een trend zichtbaar dat steeds meer toeleveranciers dit soort bijsluiters als losse folder verspreiden. Het kostenaspect is hierbij een belangrijke overweging. Zonde, want de Duitse consument wordt aantoonbaar beter bereikt door traditionele bijsluiters zoals instekers en outserts. Want terwijl veel bedrijven geen directe reclame mogen versturen of niet opvallen tussen de andere folders, is de ontvangst van een bijsluiter een zekerheid! Hierdoor is het versturen van een folder samen met een krant een heel groot voordeel. De doelgroep wordt gegarandeerd bereikt en regionale segmentatie is heel eenvoudig.”

Gerelateerde nieuwsberichten

  • Ongeadresseerd drukwerk
    Axender is een toonaangevende verspreider van ongeadresseerd reclamedrukwerk en weekbladen. Maar het bedrijf biedt meer diensten dan verspreiding alleen, zegt medeaandeelhouder en [...]
  • Janssen/Pers - Maatschappelijk verantwoord ondernemen
    Janssen/Pers werkt uitsluitend met gecertificeerde leveranciers
    Janssen/Pers voert reeds de FSC- en PEFC-certificaten die een goede herkomst van papier garanderen, maar de nieuwe regelgeving stelt een aantal aanvullende eisen aan drukkerijen.
  • Janssen/Pers - Mediacentrum
    Veelbelovend totaalconcept voor uitgevers gelanceerd
    Vorig jaar werd er in Visie al aandacht besteed aan het Mediacentrum. Dit veelbelovende initiatief was destijds nog in ontwikkeling, maar beloofde de kosten voor uitgevers flink te reduceren. Inmiddels is het Mediacentrum gereed voor gebruik en zijn er bovendien [...]
  • Janssen/Pers - Alpa: voor alles ná het drukwerk
    Alpa: voor alles ná het drukwerk

    Veel klanten van Janssen/Pers weten dat drukwerk een complex proces is dat het nodige vakmanschap vereist. Hetzelfde geldt echter voor de werkzaamheden die ná het drukwerk plaatsvinden, stellen Dieter Keller en Alfons Ahland.

  • Janssen/Pers - Ditmar Grone (MarlActuel)
    In Duitsland wordt veel waarde gehecht aan de kracht van bijsluiters
    Marl Aktuell is een succesvol weekblad en hét regionale medium in de West-Duitse stad Marl. Maar aan kop blijven is minstens zo lastig als er te komen. Het weekblad maakt daarom regelmatig gebruik van bijsluiters om zich te onderscheiden van de [...]
  • Duitse retailgigant kiest voor regionale segmentatie
    Globus SB-Warenhäuser is een grote Duitse retailketen die bestaat uit meerdere formules. Het bedrijf heeft net als Janssen/Pers grensoverschrijdende ambities en beschikt naast vestigingen in Duitsland over diverse winkels in Tsjechië en Rusland.