Alpa: voor alles ná het drukwerk
Janssen/Pers - Alpa: voor alles ná het drukwerk

“De mogelijkheden voor onze klanten zijn onbegrensd”

Veel klanten van Janssen/Pers weten dat drukwerk een complex proces is dat het nodige vakmanschap vereist. Hetzelfde geldt echter voor de werkzaamheden die ná het drukwerk plaatsvinden, stellen Dieter Keller en Alfons Ahland.

“En Alpa is daarvoor de ideale partner.”

In 1986 richtte Ahland samen met zijn broer Ahland Logistics GmbH op, een logistiekbedrijf dat destijds beschikte over 2 kleine vrachtwagens. Het bedrijf maakte een gestage groei door en in 1991 volgde een nieuwe onderneming: Alpa. Sinds 2004 richt Alpa zich op het bewerken van drukwerk waaronder werkzaamheden als binden, samenvoegen, vouwen, en het toevoegen van bijsluiters. Speciaal hiervoor werden aanvankelijk enkele hallen van het logistiekbedrijf gebruikt. Inmiddels beschikt men over een totale productieoppervlakte van 3.200 m² en een hoogbouwmagazijn van 800 m², speciaal afgestemd op de eisen van partijen zoals drukkers, uitgevers en reclamebureaus. De logistiek wordt verzorgd door zusterbedrijf Ahland Logistics. Eind 2013 kwam er met Alpa Dienstverlening een derde bedrijf bij dat gespecialiseerd is in lettershop, zoals het personaliseren van drukbestanden en het maken van instekers op maat. Dit nieuwe bedrijf is redelijk onafhankelijk van Alpa en heeft in korte tijd een goede reputatie opgebouwd. Hierdoor speelt het bedrijf nu al een rol van betekenis op de nationale en internationale markt.

Capaciteit

Omdat oprichter Ahland nog altijd het brein is achter het bedrijf, kunnen beslissingen snel en efficiënt worden genomen, aldus de eigenaar zelf. “Hierdoor is de communicatie met onze relaties goed en treedt er zelden vertraging op. Alpa beschikt over een grote capaciteit, waardoor wij in staat zijn ook grote opdrachten zeer snel af te handelen. Dat kan mede doordat ploegendiensten van 24 uur bij ons heel normaal zijn. Daarbij werken wij ook in het weekend, uitgezonderd in de zomermaanden. Doordat wij een divers machinepark hebben, zijn de mogelijkheden voor klanten werkelijk onbegrensd. Zo kunnen wij vouwen, snijden, inbinden, insteken, sealen en ook alle lettershopdiensten (zoals bijvoorbeeld: adresseren, personaliseren, porto-handeling) leveren van het nieuwe bedrijf Alpa Dienstverlening. Ons zusterbedrijf Ahland Logistics kan het vervoer verzorgen, waardoor wij opdrachten nog sneller kunnen afhandelen.”

Drukwerk

Vanwege de goede reputatie heeft Alpa weinig reclame nodig, haakt bedrijfsleider Keller in. “In de wereld van het drukwerk kennen veel partijen elkaar en ontmoeten wij onze relaties regelmatig op vakbeurzen. Sinds juli 2012 werken wij samen met Janssen/Pers, omdat zij destijds op zoek waren naar een partij die gespecialiseerd is in alles wat ná het drukken gebeurt. Sowieso werken wij vaak samen met drukkerijen. 90% van onze klanten zijn drukkers die drukwerk voor hun eigen klanten door ons laten afronden. Wij werken dan ook samen met alle grote drukkers in Duitsland, maar ook met grote Nederlandse partijen zoals Janssen/Pers en Koninklijke Drukkerij Em. de Jong. Vaak verzorgen wij voor dergelijke partijen grote opdrachten in het retailsegment.”

Instekers

Bedrijven in de retailsector promoten vaak diverse producten, waaronder zowel food- als non-foodartikelen. Ahland: “Onze klanten maken geregeld gebruik van bijsluiters zoals instekers om de consument op effectieve wijze te bereiken. Hierdoor kan met slechts één medium een zeer grote doelgroep bereikt worden. Een goed voorbeeld is LIDL. Zij hebben een vaste folder voor foodartikelen en een bijsluiter voor non-foodproducten zoals hardware. Andere klanten willen instekers om zich op regionaal niveau te kunnen onderscheiden van de concurrentie. Bijkomend voordeel is dat instekers een brede positionering van een onderneming mogelijk maken.

Zo kan een bedrijf in de communicatie-uitingen voor food-producten bijvoorbeeld een andere opmaak toepassen dan bij non-foodproducten.”

Succes

Vanwege al het succes zijn instekers erg populair onder de opdrachtgevers van Alpa, vertelt Keller. “In drukke periodes produceren wij maar liefst 1,5 tot 2 miljoen instekers per dag. Toch zijn we in staat ook dit soort hoge oplages snel te verwerken. Dat komt met name omdat wij rechtstreeks met drukkerijen samenwerken en ons eigen vervoer regelen. De oplages lijken tegenwoordig alleen maar hoger te worden. Wij merken dat met name geprinte bijsluiters sterk in opkomst zijn, want steeds meer bedrijven bieden een branchevreemd assortiment aan. Aparte bijlages brengen hier een duidelijker onderscheid in aan. Ik verwacht daarom dat de behoefte hieraan in de toekomst alleen maar verder zal toenemen. Instekers zijn tot op heden zeer succesvol gebleken en zorgen ervoor dat bedrijven opvallen tussen andere communicatie-uitingen. Maar het is dan wel zaak om de instekers te laten verzorgen door een ervaren partij met bewezen kennis en expertise. En Alpa is daarvoor de ideale partner!”

Gerelateerde nieuwsberichten

  • Ongeadresseerd drukwerk
    Axender is een toonaangevende verspreider van ongeadresseerd reclamedrukwerk en weekbladen. Maar het bedrijf biedt meer diensten dan verspreiding alleen, zegt medeaandeelhouder en [...]
  • Janssen/Pers - Maatschappelijk verantwoord ondernemen
    Janssen/Pers werkt uitsluitend met gecertificeerde leveranciers
    Janssen/Pers voert reeds de FSC- en PEFC-certificaten die een goede herkomst van papier garanderen, maar de nieuwe regelgeving stelt een aantal aanvullende eisen aan drukkerijen.
  • Janssen/Pers - Mediacentrum
    Veelbelovend totaalconcept voor uitgevers gelanceerd
    Vorig jaar werd er in Visie al aandacht besteed aan het Mediacentrum. Dit veelbelovende initiatief was destijds nog in ontwikkeling, maar beloofde de kosten voor uitgevers flink te reduceren. Inmiddels is het Mediacentrum gereed voor gebruik en zijn er bovendien [...]
  • Janssen/Pers - Alpa: voor alles ná het drukwerk
    Alpa: voor alles ná het drukwerk

    Veel klanten van Janssen/Pers weten dat drukwerk een complex proces is dat het nodige vakmanschap vereist. Hetzelfde geldt echter voor de werkzaamheden die ná het drukwerk plaatsvinden, stellen Dieter Keller en Alfons Ahland.

  • Janssen/Pers - Ditmar Grone (MarlActuel)
    In Duitsland wordt veel waarde gehecht aan de kracht van bijsluiters
    Marl Aktuell is een succesvol weekblad en hét regionale medium in de West-Duitse stad Marl. Maar aan kop blijven is minstens zo lastig als er te komen. Het weekblad maakt daarom regelmatig gebruik van bijsluiters om zich te onderscheiden van de [...]
  • Duitse retailgigant kiest voor regionale segmentatie
    Globus SB-Warenhäuser is een grote Duitse retailketen die bestaat uit meerdere formules. Het bedrijf heeft net als Janssen/Pers grensoverschrijdende ambities en beschikt naast vestigingen in Duitsland over diverse winkels in Tsjechië en Rusland.