Janssen/Pers werkt uitsluitend met gecertificeerde leveranciers
Janssen/Pers - Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Janssen/Pers werkt uitsluitend met gecertificeerde leveranciers

“Wij maken 100% maatschappelijk verantwoord drukwerk.”

Schone leveranciers

Janssen/Pers voert reeds de FSC- en PEFC-certificaten die een goede herkomst van papier garanderen, maar de nieuwe regelgeving stelt een aantal aanvullende eisen aan drukkerijen. “Voorheen was de herkomst van papier ons op grond van deze keurmerken wel duidelijk. Door de EUTR wordt het echter ook duidelijk waar de grondstof voor datzelfde papier vandaan komt. Een leverancier moet aangeven uit welke regio de grondstof afkomstig is en de wetenschappelijke naam van de grondstof prijsgeven. Voor Janssen/Pers is dat geen enkel probleem, omdat wij reeds overeenkomsten hebben met onze leveranciers dat zij deze informatie beschikbaar stellen. Hierdoor is de herkomst van grondstoffen voor ons vrij eenvoudig te controleren. De EUTR stelt echter ook dat een drukkerij aan moet kunnen tonen dat men uitsluitend nog inkoopt bij ‘schone’ leveranciers. Hierdoor zijn wij voortaan verplicht om te controleren of een leverancier van onbesproken gedrag is. Wanneer een fabriek zich bijvoorbeeld in een regio bevindt waar veel illegale houtkap plaatsvindt, is er sprake van een verhoogd risico. Maar ook wanneer een klant ons wijst op een twijfelachtige handelwijze van een leverancier, zijn wij verplicht dat te onderzoeken. Want als blijkt dat wij zaken doen met dubieuze leveranciers, lopen we het risico dat we onze certificaten kwijtraken en dus geen drukwerk meer mogen verkopen.”

Eerlijk drukwerk

Gelukkig hoeven deze strenge controles niet in alle gevallen te worden uitgevoerd, zegt de manager. “Want wanneer je uitsluitend werkt met gecertificeerde leveranciers, ben je verzekerd van papier van een eerlijke herkomst. Leveranciers met een FSC- en PEFC-keurmerk worden jaarlijks gecontroleerd door de instanties die dit keurmerk uitgeven. Men kijkt in het bijzonder of de inkomende goederenstroom voldoet aan de gestelde eisen. Als drukkerij worden wij op deze manier gestimuleerd om zaken te doen met leveranciers die gecertificeerd zijn. Want de
EUTR-regels die opgesteld zijn om zélf leveranciers te controleren, zijn in de praktijk bijna onuitvoerbaar. Daarom werken wij uitsluitend met leveranciers die gecertificeerd zijn.
Dat doen wij overigens al jaren. Wanneer een klant bij ons drukwerk afneemt, is het eigenlijk dus niet zo relevant of hier een FSC- of PEFC-keurmerk aan verbonden zit. Want wij verkopen sowieso geen drukwerk dat geproduceerd is uit papier van omstreden herkomst. Zo weet de klant zeker dat ons drukwerk altijd 100% maatschappelijk verantwoord is.”

Sinds vorig jaar is in alle EU-lidstaten de European Union Timber Regulation (EUTR) van kracht. Logistiek manager Ger Peters legt uit wat de gevolgen zijn voor het beleid van een drukkerij als Janssen/Pers.

De nieuwe wetgeving heeft als doel om illegaal hout van de Europese markt te weren, legt Peters uit. “De afgelopen jaren is de hoeveelheid FSC- en PEFC-gecertificeerd hout gestaag toegenomen, maar illegaal gekapt hout is nog altijd niet geheel uitgebannen. Met name in de wereldwijde houthandel voor sectoren als de meubelindustrie en de bouw, vinden er op dit vlak nog wel eens dubieuze praktijken plaats. Dit is dan ook de reden dat de EUTR in het leven is geroepen. Hiermee wordt de verantwoordelijkheid gelegd bij de uitvoerende partij die de grondstof verwerkt. Dat betekent dat een drukkerij als Janssen/Pers ook een zware plicht heeft gekregen. Wij moeten namelijk controleren of het om eerlijke grondstoffen gaat van een onomstreden herkomst. Inmiddels is er een zwarte lijst opgesteld waarin is aangegeven wat de risicogebieden in Europa zijn waar nog altijd illegale houtkap plaatsvindt. Het is onze taak om aan te tonen dat het door ons gebruikte hout daar niet vandaan komt.”

Gerelateerde nieuwsberichten

  • Ongeadresseerd drukwerk
    Axender is een toonaangevende verspreider van ongeadresseerd reclamedrukwerk en weekbladen. Maar het bedrijf biedt meer diensten dan verspreiding alleen, zegt medeaandeelhouder en [...]
  • Janssen/Pers - Maatschappelijk verantwoord ondernemen
    Janssen/Pers werkt uitsluitend met gecertificeerde leveranciers
    Janssen/Pers voert reeds de FSC- en PEFC-certificaten die een goede herkomst van papier garanderen, maar de nieuwe regelgeving stelt een aantal aanvullende eisen aan drukkerijen.
  • Janssen/Pers - Mediacentrum
    Veelbelovend totaalconcept voor uitgevers gelanceerd
    Vorig jaar werd er in Visie al aandacht besteed aan het Mediacentrum. Dit veelbelovende initiatief was destijds nog in ontwikkeling, maar beloofde de kosten voor uitgevers flink te reduceren. Inmiddels is het Mediacentrum gereed voor gebruik en zijn er bovendien [...]
  • Janssen/Pers - Alpa: voor alles ná het drukwerk
    Alpa: voor alles ná het drukwerk

    Veel klanten van Janssen/Pers weten dat drukwerk een complex proces is dat het nodige vakmanschap vereist. Hetzelfde geldt echter voor de werkzaamheden die ná het drukwerk plaatsvinden, stellen Dieter Keller en Alfons Ahland.

  • Janssen/Pers - Ditmar Grone (MarlActuel)
    In Duitsland wordt veel waarde gehecht aan de kracht van bijsluiters
    Marl Aktuell is een succesvol weekblad en hét regionale medium in de West-Duitse stad Marl. Maar aan kop blijven is minstens zo lastig als er te komen. Het weekblad maakt daarom regelmatig gebruik van bijsluiters om zich te onderscheiden van de [...]
  • Duitse retailgigant kiest voor regionale segmentatie
    Globus SB-Warenhäuser is een grote Duitse retailketen die bestaat uit meerdere formules. Het bedrijf heeft net als Janssen/Pers grensoverschrijdende ambities en beschikt naast vestigingen in Duitsland over diverse winkels in Tsjechië en Rusland.