Duitse retailgigant kiest voor regionale segmentatie

“Janssen/Pers is een solide partij die onze wensen kan waarmaken”

Duitse retailgigant kiest voor regionale segmentatie

Globus SB-Warenhäuser is een grote Duitse retailketen die bestaat uit meerdere formules. Het bedrijf heeft net als Janssen/Pers grensoverschrijdende ambities en beschikt naast vestigingen in Duitsland over diverse winkels in Tsjechië en Rusland. Helmut Ortner vertelt over de belangrijke functie van de folder en belicht hierbij ook de rol van instekers en outserts.

Globus is een bekend familiebedrijf waar inmiddels de 5e generatie aan het roer staat. Het hoofdkantoor bevindt zich in St. Wendel in Saarland. Het bedrijf beschikt alleen in Duitsland al over 47 warenhuizen, 88 bouwmarkten en 9 elektra-markten. De focus ligt op regio’s in Zuid-Duitsland, Oost-Duitsland, Beieren, Saarland en Rijnland-Palts. In de twee laatstgenoemde deelstaten heeft Globus een marktaandeel van maar liefst 80%. Maar men is ook zeer actief in het buitenland, met 15 hypermarkten in Tsjechië en 7 warenhuizen in Rusland. En de retailer blijft uitbreiden: in het Rijn-Maingebied rond Frankfurt werden onlangs nog filialen van de keten REAL overgenomen. Met een jaarlijkse omzet van 7,6 miljard euro behoort Globus tot de top-10 bedrijven binnen de Duitse retailsector.

Ambachtelijkheid

Ortner werkt als inkoper bij Globus en is binnen de organisatie de spin in het web. Hij is onder meer verantwoordelijk voor de inkoop van producten die het bedrijf niet verkoopt. Hierbij valt te denken aan folders, drukwerk, toiletpapier, schoonmaakmiddelen, huurauto’s en hotelovernachtingen voor medewerkers. Ortner is trots te werken voor een groot en veelzijdig bedrijf als Globus, zo zegt hij. “De warenhuizen van Globus zijn groots opgezette supermarkten met naast een food- ook een non-food-assortiment.

Denk hierbij aan zaken als kleding, boeken, elektra, schoenen en multimedia. De winkels hebben een oppervlakte van maar liefst 8000 tot 14.000 m², afmetingen die niet te vergelijken zijn met die van Nederlandse winkels. Door dit grote winkeloppervlak is het relatief eenvoudig om de winkels te vullen en kan er een breed assortiment worden aangeboden. Ook uniek voor een warenhuis is de versheid van een gedeelte van het food-assortiment. Elke winkelvestiging van Globus heeft een eigen bakker en slager, waardoor veel producten vers worden bereid. Sommige winkels beschikken zelfs over een eigen Sushi Corner. Die ambachtelijkheid is wat ons onderscheidt van andere grote retailketens die actief zijn binnen de foodsector.”

Drukwerk

De folder speelt nog altijd een zeer belangrijke rol in Duitsland en is populairder dan ooit tevoren. Het is niet alleen het hoofdmedium voor Globus, maar voor bijna alle grote retailers in Duitsland. Ortner: “De Duitse consument is zeer prijsbewust en is gewend dat hij zaterdag alle folders ontvangt om prijzen van producten te kunnen vergelijken. Dit is al zo lang het geval, dat retailbedrijven inmiddels een enorme ervaring hebben opgebouwd en goed weten op welke wijze folders ingezet moeten worden. Een grote partij als Globus heeft jaarlijks dan ook grote hoeveelheden drukwerk nodig. De oplage van onze Duitse folders is 5 miljoen exemplaren, waarvan ongeveer een derde deel door Janssen/Pers wordt gedrukt. Wij hadden meerdere redenen om te kiezen voor een samenwerking met Janssen/Pers. De drukkerij beschikt over een hypermodern machinepark waar naast heatset ook coldset gedrukt kan worden. Daarnaast is het voor Janssen/Pers geen probleem om binnen korte tijd grote oplages op maat aan te leveren. Inmiddels is gebleken dat het goed mogelijk is om nauw samen te werken met een bedrijf uit een ander land. De onderlinge communicatie is uitstekend en op logistiek gebied is de drukkerij zeer sterk. Janssen/Pers is een betrouwbare partner gebleken die ons de beste prijs-kwaliteitsverhouding kan bieden. En misschien nog wel het belangrijkste voordeel: de drukkerij kan haar klanten helpen om zich lokaal te onderscheiden.”

Regionale segmentatie

Dit doet de drukkerij onder meer door de inzet van instekers en outserts, zegt de inkoper. “De communicatiecampagnes van Globus worden vanuit het hoofdkantoor in Saarland ontplooid. Desondanks kent Duitsland grote regionale verschillen op het gebied van het winkelassortiment. Denk hierbij aan de bijzondere foodspecialiteiten in Zuid-Duitsland en in Beieren. Terwijl de consument in Beieren graag Weisswurst eet, geeft men in Schwaben de voorkeur aan Spätzle en Maultaschen! Elke winkelvestiging heeft dus te maken met belangrijke regionale en culturele verschillen. Daarnaast organiseert elke vestiging haar eigen regionale acties zoals jubilea, kerstacties en andere campagnes. Dit betekent dat Globus een decentrale organisatie is. Elke winkelvestiging heeft naast de landelijke aanbiedingen ook regionale aanbiedingen. Instekers en outserts zijn het ideale instrument om deze lokale acties regionaal te segmenteren. Janssen/Pers is een van de weinige drukkerijen die deze regionale segmentatie kan verzorgen en die beschikt over het benodigde machinepark.”

Samenwerking

Globus voegt geregeld nieuwe vestigingen toe en de internationale groei verloopt dan ook volgens plan. Dit heeft tot gevolg dat de warenhuizen en bouwmarkten in de communicatie-uitingen zullen worden samengevoegd. De oplages van de folders, 7 miljoen voor bouwmarkten en 2,3 miljoen voor hypermarkten in Tsjechië, zullen steeds hoger worden. Ortner: “Hierdoor wordt de totale oplage van Globus 14 miljoen. Wij groeien steeds verder en willen onze strategische bedrijfsvoering ook terug laten komen in de folders. Meer folders betekent hogere oplages via een solide partij. In 2015 willen wij dan ook een nieuwe aanbesteding voor drukwerk doen. Dit biedt grote kansen voor Janssen/Pers, een partner waarmee wij zeer tevreden zijn. Zij zijn in staat om alle wensen van Globus op het gebied van drukwerk waar te maken. En daar hechten wij veel waarde aan.”

Gerelateerde nieuwsberichten

  • Ongeadresseerd drukwerk
    Axender is een toonaangevende verspreider van ongeadresseerd reclamedrukwerk en weekbladen. Maar het bedrijf biedt meer diensten dan verspreiding alleen, zegt medeaandeelhouder en [...]
  • Janssen/Pers - Maatschappelijk verantwoord ondernemen
    Janssen/Pers werkt uitsluitend met gecertificeerde leveranciers
    Janssen/Pers voert reeds de FSC- en PEFC-certificaten die een goede herkomst van papier garanderen, maar de nieuwe regelgeving stelt een aantal aanvullende eisen aan drukkerijen.
  • Janssen/Pers - Mediacentrum
    Veelbelovend totaalconcept voor uitgevers gelanceerd
    Vorig jaar werd er in Visie al aandacht besteed aan het Mediacentrum. Dit veelbelovende initiatief was destijds nog in ontwikkeling, maar beloofde de kosten voor uitgevers flink te reduceren. Inmiddels is het Mediacentrum gereed voor gebruik en zijn er bovendien [...]
  • Janssen/Pers - Alpa: voor alles ná het drukwerk
    Alpa: voor alles ná het drukwerk

    Veel klanten van Janssen/Pers weten dat drukwerk een complex proces is dat het nodige vakmanschap vereist. Hetzelfde geldt echter voor de werkzaamheden die ná het drukwerk plaatsvinden, stellen Dieter Keller en Alfons Ahland.

  • Janssen/Pers - Ditmar Grone (MarlActuel)
    In Duitsland wordt veel waarde gehecht aan de kracht van bijsluiters
    Marl Aktuell is een succesvol weekblad en hét regionale medium in de West-Duitse stad Marl. Maar aan kop blijven is minstens zo lastig als er te komen. Het weekblad maakt daarom regelmatig gebruik van bijsluiters om zich te onderscheiden van de [...]
  • Duitse retailgigant kiest voor regionale segmentatie
    Globus SB-Warenhäuser is een grote Duitse retailketen die bestaat uit meerdere formules. Het bedrijf heeft net als Janssen/Pers grensoverschrijdende ambities en beschikt naast vestigingen in Duitsland over diverse winkels in Tsjechië en Rusland.