Werk vanuit een strategie en focus je op een idee

Maarten is een jonge ondernemer en mede-oprichter van het marketingbureau MOSQUITO, dat nu ruim een jaar bestaat. Gekke naam. “Nee hoor, wij willen mensen zodanig prikkelen dat het ze ’s nachts wakker houdt. Wij dagen ondernemers uit na te denken over hun strategie. Pas dan volgen de middelen.” Maarten is creatief, art-director, plaatjesmaker, mooie-dingen-maker, geef het een functietitel. Hij is het liefst in Londen en 100 kilometer toeren op zijn racefiets of een uurtje hardlopen is wat volgens hem verplicht zou moeten worden. Wat is belangrijk bij het maken van reclame? En wat vindt hij van de huis-aan-huis folder? Wij vroegen hem het hemd van zijn lijf.

De ondernemer helpen in de reclamejungle

MOSQUITO biedt reclameconcepten en strategieën. Samen met de klant stippelen ze een pad uit in de enorme reclamejungle. “Er zijn zoveel bureaus met elk een eigen specialisme. Ondernemers weten niet meer bij wie ze moeten aankloppen met hun vraagstuk. Wij helpen ze hierin keuzes te maken op basis van wat bij ze past. We houden ze een spiegel voor om te zorgen dat ze de beste versie van zichzelf worden. Dat vind ik gaaf. Net als samenwerken met goede partners en leveranciers: vooral als de dingen zo samenvallen dat iedereen precies datgene kan doen waar hij goed in is. Het resultaat wordt er beter van en het maakt mij trots.”

Online of offline?

Maarten gelooft niet in specifiek alleen online of offline. Het gaat om strategy first. Pas dan kun je de juiste middelen kiezen. Dat is de ene keer offline. De andere keer online. En in veel gevallen een combinatie ervan. Dit kan variëren van een strooifolder met actiecoupons voor de fietsenmaker om de hoek tot aan een online reclamecampagne voor een grote speler met een Europees dealernetwerk achter zich.

Maarten, hoe kun je klanten vinden en binden?

“Wil je snel scoren bij een grote groep, zet dan in op actie. Maak een scherpe deal en schreeuw het uit richting de massa. Er zijn bedrijven die hun succes te danken hebben aan het onophoudelijk strooien met bijvoorbeeld ‘alleen zaterdag 40% korting’ of de 2+2 gratis acties. Dit kan effectief zijn. Verwacht alleen niet van je klanten dat ze ook bij je kopen als je een keer duurder bent dan de concurrent. De waardeperceptie ligt namelijk laag.

Als je inzet op loyaliteit en klanten een speciaal gevoel kunt bezorgen, is prijs veel minder belangrijk. Daarvoor moet je denken vanuit je strategie. Als je als ondernemer oprecht bent en de juiste focus in je werk legt is het niet moeilijk om mensen aan je te binden. Je rol als ondernemer is mensen helpen hun leven een stukje makkelijker of beter te maken met jouw dienstverlening of product. Luisteren is dus belangrijk. En vervolgens de communicatie. Vertel mensen wat je bezighoudt en wat je plannen zijn. Zo voelen ze zich betrokken bij je organisatie en je krijgt er meteen een klankbord voor terug.

Reclame komt dus steeds meer van binnenuit. Dat vind ik mooi. Mensen begrijpen het best dat je niet elke zondag open kunt zijn of dat je misschien niet altijd direct je telefoon kunt opnemen. Zolang ze zich maar begrepen voelen als klant.”

Tot slot, wat vind je van de huis-aan-huis folder?

Volgens Maarten is huis-aan-huis folderverspreiding een mooi medium waarvan de waarde toeneemt omdat adverteerders er bewuster voor kiezen. Vroeger ging alles via radio, tv of de brievenbus. Tegenwoordig is dat anders en draait alles om bereikcijfers. Het mooie is dat met de huis-aan-huis folder deze cijfers nog gehaald kunnen worden, in tegenstelling tot tv, radio en adverteren in bladen. “Het folderpakket wordt in de toekomst denk ik wat dunner. Maar wel relevanter en toegespitst op kwaliteit. Want het werkt gewoon. Ik heb gemerkt dat de folder echt aanzet tot actie. Je kunt er de passief zoekende consument mee activeren”.

Bron: Marketingdenken.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

  • Papiergebrek: kranten passen bijlagen aan
    Persgroep worstelt met papiertekort. Noodmaatregel: nieuw uiterlijk voor Sir Edmund De Persgroep, uitgever van grote Nederlandse en Belgische kranten, kampt met een acuut papiertekort. Toen het bedrijf begin dit jaar merkte dat […]
  • Hoera voor de Folder!
    LAATSTE KANS OM KAARTEN TE BESTELLEN! Nog geen kaart voor Hoera voor de Folder? Bestel dan vandaag nog je kaart, want donderdag is het al zover. Méér dan 200 vakgenoten gingen je al voor, […]
  • Papier Recycling Nederland PRN
    Heffing afvalbeheersbijdrage systeemkosten PRN en SVF over 3e kwartaal 2018 Over het derde kwartaal van 2018 wordt een heffing (afvalbeheersbijdrage) opgelegd aan de eerste ontvangers van papier en karton, niet zijnde verpakkingen. […]
  • stukloonnorm distributiebedrijven
    Vereniging Mail Distributiebedrijven vraagt stukloonnorm aan voor de sector Wijziging Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (Wml) in verband met het van toepassing verklaren van die wet op nader bepaalde overeenkomsten van opdracht (OVO) […]
  • Gemeente Amsterdam gedagvaard in hoger beroep tegen JA|JA-sticker
    Gemeente Amsterdam gedagvaard in hoger beroep tegen JA|JA-sticker Hoofddorp, 25 januari 2018 Het hoger beroep tegen het invoeren van de JA|JA-sticker in Amsterdam is in gang gezet. Vandaag is namens de Vereniging […]
  • Huis-aan-huis verslaat tv, radio en adverteren
    Onlangs heeft Marketingdenken.nl Jacobs, medeoprichter van marketingbureau MOSQUITO geïnterviewd. Hij gaf zoveel input dat zij het interview in 2 delen geknipt hebben. In deel 1 van zijn interview vertelde hij over het […]
  • Mega-adverteerder P&G schrapt voor 100 miljoen aan digitale reclame
    Digitaal adverteren werkt volgens Procter&Gamble niet. Het Amerikaanse bedrijf, bekend van Pampers, Gillette, Dash en Oral-B, heeft afgelopen kwartaal digitale advertenties ter waarde van 100 miljoen dollar geschrapt. En dat had nauwelijks […]
  • Werk vanuit een strategie en focus je op een idee
    Maarten is een jonge ondernemer en mede-oprichter van het marketingbureau MOSQUITO, dat nu ruim een jaar bestaat. Gekke naam. “Nee hoor, wij willen mensen zodanig prikkelen dat het ze ’s nachts wakker […]
  • Ja/Ja-sticker leidt tot meer verspilling en waterbedeffect
    De ja/ja-sticker die de gemeente Amsterdam later dit jaar wil invoeren voor ongeadresseerd drukwerk leidt juist tot meer verspilling, onduidelijkheid en chaos. Ook treedt er een waterbedeffect op doordat folders worden overgeheveld […]
  • KVGO en MailDB dagen gemeente Amsterdam voor rechter om JA|JA-sticker
    Gemeente Amsterdam voor rechter om JA|JA-sticker Het KVGO en de brancheorganisatie van ongeadresseerd drukwerk MailDB dagen de gemeente Amsterdam voor de rechter. Zij willen dat de rechter de (on)rechtmatigheid van het invoeren […]
  • Door-drop campaigns deliver impressive response…
    Door-drop campaigns (unaddressed mailings and leaflets) deliver impressive response rates and a good return on investment. Retailers in particular use the medium to communicate weekly offers to drive shop traffic, while service […]
  • Newspapers? Here are seven very good reasons.
    Newspapers are still the number one medium for shaping public opinion. Their credibility, knowledge, values and information-gathering skills remain a formidable force on the high street, and with titles now separated into […]
  • Bereik HAH-kranten blijft hoog
    Uit het gister gepubliceerde tweede keer het bereiksonderzoek naar HAH-kranten in Nederland blijkt wederom dat HAH-kranten een zeer hoog bereik realiseren: 11,9 miljoen mensen lezen wel eens een HAH-krant en 8,3 miljoen […]
  • Huis-aan-huisbladen bereiken nog steeds veel lezers
    In vrijwel elk Nederlands gezin vallen wekelijks huis-aan-huisbladen op de mat. Vaak gaat het om meerdere titels. Dat ze meteen in de oudpapierbak verdwijnen is een fabeltje: ruim 90% van de Nederlanders […]
  • Digitale dagbladen, verschil tussen mat en iPad
    In het laatste deel van een serie over oplagecijfers: de digitale krant. Er is een verschil tussen een krant op de mat en één op de iPad. Lang niet alle digitale kranten […]
  • Heilig geloven in de toekomst van het papieren medium.
    Warren Buffett blijft geloven in kranten Kranten hebben het zwaar, maar ze hebben een gewichtige fan. Superbelegger Warren Buffett blijft heilig geloven in de toekomst van het papieren medium. Berkshire Hathaway, het […]
  • Ongeadresseerd drukwerk
    Axender is een toonaangevende verspreider van ongeadresseerd reclamedrukwerk en weekbladen. Maar het bedrijf biedt meer diensten dan verspreiding alleen, zegt medeaandeelhouder en [...]
  • Recordproductie papier en karton
    Branche Vorig jaar is de totale papier- en kartonproductie met 0,8% gestegen ten opzichte van 2012. Dat leverde een recordproductie van 403 miljoen ton op, zo schrijft onderzoeksbureau Risi in haar jaarlijkse Annual.
  • UPM haalt 800.000 ton capaciteit uit de markt
    Actueel Papierfabrikant UPM sluit volgend jaar vier papiermachines voor het maken van grafisch papier. Daarmee verdwijnt 800.000 ton capaciteit permanent van de markt.‘De Europese papierhandel is een [...]