Heilig geloven in de toekomst van het papieren medium.

Warren Buffett blijft geloven in kranten
Kranten hebben het zwaar, maar ze hebben een gewichtige fan. Superbelegger Warren Buffett blijft heilig geloven in de toekomst van het papieren medium.

Berkshire Hathaway, het investeringsbedrijf van superbelegger Buffett, kocht in 2012/13 voor 344 miljoen dollar 28 dagelijkse kranten, terwijl iedereen weet dat het gros van de kranten al jaren kampt met teruglopende advertentieverkoop en abonneebestanden. Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in maart 2013 had de sympathieke beursgoeroe dan ook heel wat uit te leggen.
Buffett verdedigde de aankopen met een uitgebreid betoog over het belang van met name regionale kranten en nieuwsberichten in het algemeen. Pragmatisch als hij is voegde Buffett daar wel aan toe zich niet vast te klampen aan bedrijfsactiviteiten die gedoemd zijn tot oneindige verliezen.

Last man standing
Inmiddels bezit Berkshire Hathaway 32 dagelijkse kranten en 47 wekelijks publicerende media, en de liefde van Buffett voor zijn kranten is nog altijd groot. “Het is bijna onnatuurlijk hoeveel ik van kranten houd. We zullen nooit een krant verkopen. Ik wil de laatste man zijn die nog overeind staat”, verklaarde de beursgoeroe tegen USA Today. Het orakel van Omaha bezit onder meer de krant van zijn eigen woonplaats de Omaha World-Herald, de Richmond Herald-Dispatch, de Winston-Salem Journal en de Press of Atlantic City. Ook sluit hij verdere aankopen niet uit. “De hoop is nog niet verloren, maar je moet wel hard zoeken en waarschijnlijk ook van kranten houden.”

Het kraken van de code
Hoewel zijn liefde voor kranten onverminderd groot is, maakt Buffett zich wel zorgen over de toekomst van zijn geliefde medium. “We hebben de code nog niet gekraakt. De oplage blijft dalen en de advertentieverkoop daalt nog harder.” Met de code bedoelt Buffett het nieuwe verdienmodel van kranten, zowel op digitaal vlak als in papieren vorm.
“In de meeste gevallen hebben we nog een aantal jaren over om de code te kraken. Maar we hebben het nog niet voor elkaar. Misschien zijn we te laat begonnen.” De missie is volgens Buffett een stuk lastiger geworden doordat de kranten in eerste instantie begonnen met het nieuws gratis weg te geven op het internet.

“We hebben de boot gemist door geen vergoeding te vragen voor digitale content. Wanneer mensen verwachten dat iets gratis is, is het moeilijk te veranderen”, aldus Buffett. De beursmiljardair, die zelf dagelijks vijf papierenkranten leest, heeft een gratis 800-nummer in het leven geroepen voor iedereen die het idee denkt te hebben om ‘de code’ te kraken.

bron: Finanzen.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

  • Ja/Ja-sticker leidt tot meer verspilling en waterbedeffect
    De ja/ja-sticker die de gemeente Amsterdam later dit jaar wil invoeren voor ongeadresseerd drukwerk leidt juist tot meer verspilling, onduidelijkheid en chaos. Ook treedt er een waterbedeffect op doordat folders worden overgeheveld […]
  • KVGO en MailDB dagen gemeente Amsterdam voor rechter om JA|JA-sticker
    Gemeente Amsterdam voor rechter om JA|JA-sticker Het KVGO en de brancheorganisatie van ongeadresseerd drukwerk MailDB dagen de gemeente Amsterdam voor de rechter. Zij willen dat de rechter de (on)rechtmatigheid van het invoeren […]
  • Door-drop campaigns deliver impressive response…
    Door-drop campaigns (unaddressed mailings and leaflets) deliver impressive response rates and a good return on investment. Retailers in particular use the medium to communicate weekly offers to drive shop traffic, while service […]
  • Newspapers? Here are seven very good reasons.
    Newspapers are still the number one medium for shaping public opinion. Their credibility, knowledge, values and information-gathering skills remain a formidable force on the high street, and with titles now separated into […]
  • Bereik HAH-kranten blijft hoog
    Uit het gister gepubliceerde tweede keer het bereiksonderzoek naar HAH-kranten in Nederland blijkt wederom dat HAH-kranten een zeer hoog bereik realiseren: 11,9 miljoen mensen lezen wel eens een HAH-krant en 8,3 miljoen […]
  • Huis-aan-huisbladen bereiken nog steeds veel lezers
    In vrijwel elk Nederlands gezin vallen wekelijks huis-aan-huisbladen op de mat. Vaak gaat het om meerdere titels. Dat ze meteen in de oudpapierbak verdwijnen is een fabeltje: ruim 90% van de Nederlanders […]
  • Digitale dagbladen, verschil tussen mat en iPad
    In het laatste deel van een serie over oplagecijfers: de digitale krant. Er is een verschil tussen een krant op de mat en één op de iPad. Lang niet alle digitale kranten […]
  • Heilig geloven in de toekomst van het papieren medium.
    Warren Buffett blijft geloven in kranten Kranten hebben het zwaar, maar ze hebben een gewichtige fan. Superbelegger Warren Buffett blijft heilig geloven in de toekomst van het papieren medium. Berkshire Hathaway, het […]
  • Ongeadresseerd drukwerk
    Axender is een toonaangevende verspreider van ongeadresseerd reclamedrukwerk en weekbladen. Maar het bedrijf biedt meer diensten dan verspreiding alleen, zegt medeaandeelhouder en [...]
  • Recordproductie papier en karton
    Branche Vorig jaar is de totale papier- en kartonproductie met 0,8% gestegen ten opzichte van 2012. Dat leverde een recordproductie van 403 miljoen ton op, zo schrijft onderzoeksbureau Risi in haar jaarlijkse Annual.
  • UPM haalt 800.000 ton capaciteit uit de markt
    Actueel Papierfabrikant UPM sluit volgend jaar vier papiermachines voor het maken van grafisch papier. Daarmee verdwijnt 800.000 ton capaciteit permanent van de markt.‘De Europese papierhandel is een [...]