Ja/Ja-sticker leidt tot meer verspilling en waterbedeffect

De ja/ja-sticker die de gemeente Amsterdam later dit jaar wil invoeren voor ongeadresseerd drukwerk leidt juist tot meer verspilling, onduidelijkheid en chaos. Ook treedt er een waterbedeffect op doordat folders worden overgeheveld naar huis-aan-huisbladen. Die mogen bovendien straks wél bezorgd worden bij mensen met een ja/nee-sticker, die daardoor juist meer reclame krijgen terwijl ze hebben aangegeven geen reclame te willen ontvangen.

Dat schrijft het KVGO in een brief aan de gemeenteraad van Amsterdam. Daarin wordt gevraagd de eindbeslissing over de invoering van de ja/ja-sticker uit te stellen. Het KVGO spreekt van ongewenste gevolgen waar de raad tot nu toe nauwelijks of geen aandacht aan heeft besteed. De plannen blijken immers te leiden tot het overhevelen van reclamecontent van de folder naar (bestaande en zelfs nieuw op te zetten) huis-aan-huisbladen.
Waterbedeffect
Daarbij wordt ook gekeken naar het zogenoemde Waalse model (de reclamefolder, die wordt voorzien van redactionele tekst en vanaf dat moment een huis-aan-huisblad genoemd kan worden). “Dat leidt tot een waterbedeffect: minder folders, meer andere papieren reclame-uitingen”, aldus manager branchevernieuwing Bram ter Beek in de brief. Hij wijst er ook op dat bestaande reclamepakketten zonder al te veel moeite geadresseerd kunnen worden zodat ze op elk adres bezorgd mogen worden. “Dit veroorzaakt nog meer verspilling en onduidelijkheid.”

Amsterdam zou volgens het KVGO de uitspraak moeten afwachten van de rechtszaak die een aantal branches waaronder het KVGO tegen de ja/ja sticker hebben aangespannen. Die rechtszaak moet voor alle partijen helderheid krijgen over de juridische haalbaarheid van een dergelijk opt-in systeem. In de tussentijd zou Amsterdam wel vast moeten praten met de branches om de ja/ja-sticker op een zorgvuldige manier te introduceren, mocht de rechter voor de gemeente een positieve uitspraak doen. “Het is logisch, zorgvuldig en haalbaar die uitspraak af te wachten alvorens over te gaan tot invoering.”

14_04_Bram-ter-Beek-260x390

Ter Beek wijst er daarbij op dat de branches deze suggesties al hebben voorgelegd aan de betrokken wethouder. Die heeft echter eenzijdig verder overleg afgebroken.

Gerelateerde nieuwsberichten

  • Ja/Ja-sticker leidt tot meer verspilling en waterbedeffect
    De ja/ja-sticker die de gemeente Amsterdam later dit jaar wil invoeren voor ongeadresseerd drukwerk leidt juist tot meer verspilling, onduidelijkheid en chaos. Ook treedt er een waterbedeffect op doordat folders worden overgeheveld […]
  • KVGO en MailDB dagen gemeente Amsterdam voor rechter om JA|JA-sticker
    Gemeente Amsterdam voor rechter om JA|JA-sticker Het KVGO en de brancheorganisatie van ongeadresseerd drukwerk MailDB dagen de gemeente Amsterdam voor de rechter. Zij willen dat de rechter de (on)rechtmatigheid van het invoeren […]
  • Door-drop campaigns deliver impressive response…
    Door-drop campaigns (unaddressed mailings and leaflets) deliver impressive response rates and a good return on investment. Retailers in particular use the medium to communicate weekly offers to drive shop traffic, while service […]
  • Newspapers? Here are seven very good reasons.
    Newspapers are still the number one medium for shaping public opinion. Their credibility, knowledge, values and information-gathering skills remain a formidable force on the high street, and with titles now separated into […]
  • Bereik HAH-kranten blijft hoog
    Uit het gister gepubliceerde tweede keer het bereiksonderzoek naar HAH-kranten in Nederland blijkt wederom dat HAH-kranten een zeer hoog bereik realiseren: 11,9 miljoen mensen lezen wel eens een HAH-krant en 8,3 miljoen […]
  • Huis-aan-huisbladen bereiken nog steeds veel lezers
    In vrijwel elk Nederlands gezin vallen wekelijks huis-aan-huisbladen op de mat. Vaak gaat het om meerdere titels. Dat ze meteen in de oudpapierbak verdwijnen is een fabeltje: ruim 90% van de Nederlanders […]
  • Digitale dagbladen, verschil tussen mat en iPad
    In het laatste deel van een serie over oplagecijfers: de digitale krant. Er is een verschil tussen een krant op de mat en één op de iPad. Lang niet alle digitale kranten […]
  • Heilig geloven in de toekomst van het papieren medium.
    Warren Buffett blijft geloven in kranten Kranten hebben het zwaar, maar ze hebben een gewichtige fan. Superbelegger Warren Buffett blijft heilig geloven in de toekomst van het papieren medium. Berkshire Hathaway, het […]
  • Ongeadresseerd drukwerk
    Axender is een toonaangevende verspreider van ongeadresseerd reclamedrukwerk en weekbladen. Maar het bedrijf biedt meer diensten dan verspreiding alleen, zegt medeaandeelhouder en [...]
  • Recordproductie papier en karton
    Branche Vorig jaar is de totale papier- en kartonproductie met 0,8% gestegen ten opzichte van 2012. Dat leverde een recordproductie van 403 miljoen ton op, zo schrijft onderzoeksbureau Risi in haar jaarlijkse Annual.
  • UPM haalt 800.000 ton capaciteit uit de markt
    Actueel Papierfabrikant UPM sluit volgend jaar vier papiermachines voor het maken van grafisch papier. Daarmee verdwijnt 800.000 ton capaciteit permanent van de markt.‘De Europese papierhandel is een [...]