Huis-aan-huis verslaat tv, radio en adverteren

Houd het simpel en zet het slim in

“Huis-aan-huis folderverspreiding is een mooi medium.” Volgens Maarten, mede-oprichter van het marketingbureau MOSQUITO, neemt de waarde hiervan alleen maar toe omdat adverteerders er bewuster voor kiezen. Vroeger ging alles via radio, tv of de brievenbus. Tegenwoordig is dat anders en draait alles om bereikcijfers. Het mooie is dat met de huis-aan-huis folder deze cijfers nog gehaald kunnen worden, in tegenstelling tot tv, radio en adverteren in bladen. “Het folderpakket wordt denk ik wat dunner, maar wel relevanter en toegespitst op kwaliteit. Ik merk dat de folder echt aanzet tot actie: je kunt er zelfs de passief zoekende consument mee activeren”. Maarten vertelt hoe hij huis-aan-huis voor klanten inzet.

Mensen stappen je winkel binnen

“Voor klanten doen wij regelmatig huis-aan-huis verspreidingen. De ene keer gaat dat over een actiekrant van de lokale winkelstraat in een oplage van 20.000 stuks en de andere keer gaat het over ruim 500.000 adressen voor een consumentenmerk met huishoudelijke apparatuur. Ik merk dat het goed valt bij opdrachtgevers omdat het een campagne tastbaar maakt. Zeker als je een sterke actie hebt zie je gewoon dat mensen met de folder de winkel binnenstappen. Dat is toch gaaf!”

Wie wil je bereiken? Voor elk budget een oplossing

Mensen denken wel eens dat huis-aan-huis prijzig is. Niets is minder waar. Het voordeel van de huis-aan-huis folder is dat er voor vrijwel elk budget een goede oplossing te bedenken is. Het gaat erom dat je weet wie je wilt bereiken en welke respons je verwacht. Zo kun je bepalen hoe je het slim kunt inzetten.

“Spotta helpt vaak met het concretiseren van de door ons geformuleerde doelgroepen door te segmenteren op veel verschillende factoren. Klanten vinden dit overigens ook interessant om te zien: over welke gebieden kun je het beste verspreiden binnen het beschikbare budget en met zoveel mogelijk relevant bereik.”

Huis-aan-huis adviseren komt voor MOSQUITO altijd voort uit de strategie. Zoals voor een landelijke restaurantketen met een vestiging in Eindhoven. “Na een aantal strategiesessies wisten we duidelijk wie de doelgroep was, in welke wijken ze wonen en hoe hun bestedingspatroon eruit ziet. Dan kun je met huis-aan-huis een vrij gerichte campagne opzetten tegen relatief lage kosten. Dit hebben we ondersteund met driehoeksborden langs de weg in diezelfde wijken en dan zie je dus al snel fantastisch resultaat.”

Houd het simpel

Maarten zijn belangrijkste tip: houd het simpel. Vaak zie je dat bedrijven elke reclame-uiting zien als een kans om alles uit de kast te halen. Dit werkt echt averechts. Mensen hebben dan geen idee wat er van ze wordt verwacht. Focus op 1 idee en 1 boodschap en wees hierin consequent en duidelijk.

Stel dat je als bakker meer klanten in je winkel wil hebben, vertel in je folder dan niet je hele historie en wat voor hi-tech broodbakmachine je hebt. Zet er gewoon een duidelijke actie op waar niemand omheen kan zoals: deze week alle broden 3 voor € 5,-. Of maak er uitknipbonnetjes van. Als het maar overduidelijk is waar het om gaat. Mensen willen niet lezen en nadenken over je actie. En zorg voor goed beeld dat in een split second vertelt waar het om gaat.

De gouden tip aan de ondernemer

Maak een goede mix die past bij je strategie. Introduceer je een nieuw automodel in de markt? Verwijs in de folder dan naar de webpagina waar mensen de brochure kunnen downloaden en een proefrit kunnen aanvragen. Wil je een Ladies Night promoten van je bloemenwinkel, zorg dan dat mensen zich via Facebook kunnen aanmelden voor dit evenement. Zo koppel je offline perfect met online.

Mensen moeten meerdere malen en op verschillende manieren met je product of dienst in aanraking komen voor ze je overwegen. Reclame is voor een groot deel trial & error. Maar met een keer proberen red je het niet. Het moet een onderdeel zijn van je bedrijfsvoering. Pas dan kan het ook echt voor je werken. Het is geen kostenpost maar een investering in een beter resultaat.

bron: Marketingdenken.nl 

Gerelateerde nieuwsberichten

  • Papiergebrek: kranten passen bijlagen aan
    Persgroep worstelt met papiertekort. Noodmaatregel: nieuw uiterlijk voor Sir Edmund De Persgroep, uitgever van grote Nederlandse en Belgische kranten, kampt met een acuut papiertekort. Toen het bedrijf begin dit jaar merkte dat […]
  • Hoera voor de Folder!
    LAATSTE KANS OM KAARTEN TE BESTELLEN! Nog geen kaart voor Hoera voor de Folder? Bestel dan vandaag nog je kaart, want donderdag is het al zover. Méér dan 200 vakgenoten gingen je al voor, […]
  • Papier Recycling Nederland PRN
    Heffing afvalbeheersbijdrage systeemkosten PRN en SVF over 3e kwartaal 2018 Over het derde kwartaal van 2018 wordt een heffing (afvalbeheersbijdrage) opgelegd aan de eerste ontvangers van papier en karton, niet zijnde verpakkingen. […]
  • stukloonnorm distributiebedrijven
    Vereniging Mail Distributiebedrijven vraagt stukloonnorm aan voor de sector Wijziging Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (Wml) in verband met het van toepassing verklaren van die wet op nader bepaalde overeenkomsten van opdracht (OVO) […]
  • Gemeente Amsterdam gedagvaard in hoger beroep tegen JA|JA-sticker
    Gemeente Amsterdam gedagvaard in hoger beroep tegen JA|JA-sticker Hoofddorp, 25 januari 2018 Het hoger beroep tegen het invoeren van de JA|JA-sticker in Amsterdam is in gang gezet. Vandaag is namens de Vereniging […]
  • Huis-aan-huis verslaat tv, radio en adverteren
    Onlangs heeft Marketingdenken.nl Jacobs, medeoprichter van marketingbureau MOSQUITO geïnterviewd. Hij gaf zoveel input dat zij het interview in 2 delen geknipt hebben. In deel 1 van zijn interview vertelde hij over het […]
  • Mega-adverteerder P&G schrapt voor 100 miljoen aan digitale reclame
    Digitaal adverteren werkt volgens Procter&Gamble niet. Het Amerikaanse bedrijf, bekend van Pampers, Gillette, Dash en Oral-B, heeft afgelopen kwartaal digitale advertenties ter waarde van 100 miljoen dollar geschrapt. En dat had nauwelijks […]
  • Werk vanuit een strategie en focus je op een idee
    Maarten is een jonge ondernemer en mede-oprichter van het marketingbureau MOSQUITO, dat nu ruim een jaar bestaat. Gekke naam. “Nee hoor, wij willen mensen zodanig prikkelen dat het ze ’s nachts wakker […]
  • Ja/Ja-sticker leidt tot meer verspilling en waterbedeffect
    De ja/ja-sticker die de gemeente Amsterdam later dit jaar wil invoeren voor ongeadresseerd drukwerk leidt juist tot meer verspilling, onduidelijkheid en chaos. Ook treedt er een waterbedeffect op doordat folders worden overgeheveld […]
  • KVGO en MailDB dagen gemeente Amsterdam voor rechter om JA|JA-sticker
    Gemeente Amsterdam voor rechter om JA|JA-sticker Het KVGO en de brancheorganisatie van ongeadresseerd drukwerk MailDB dagen de gemeente Amsterdam voor de rechter. Zij willen dat de rechter de (on)rechtmatigheid van het invoeren […]
  • Door-drop campaigns deliver impressive response…
    Door-drop campaigns (unaddressed mailings and leaflets) deliver impressive response rates and a good return on investment. Retailers in particular use the medium to communicate weekly offers to drive shop traffic, while service […]
  • Newspapers? Here are seven very good reasons.
    Newspapers are still the number one medium for shaping public opinion. Their credibility, knowledge, values and information-gathering skills remain a formidable force on the high street, and with titles now separated into […]
  • Bereik HAH-kranten blijft hoog
    Uit het gister gepubliceerde tweede keer het bereiksonderzoek naar HAH-kranten in Nederland blijkt wederom dat HAH-kranten een zeer hoog bereik realiseren: 11,9 miljoen mensen lezen wel eens een HAH-krant en 8,3 miljoen […]
  • Huis-aan-huisbladen bereiken nog steeds veel lezers
    In vrijwel elk Nederlands gezin vallen wekelijks huis-aan-huisbladen op de mat. Vaak gaat het om meerdere titels. Dat ze meteen in de oudpapierbak verdwijnen is een fabeltje: ruim 90% van de Nederlanders […]
  • Digitale dagbladen, verschil tussen mat en iPad
    In het laatste deel van een serie over oplagecijfers: de digitale krant. Er is een verschil tussen een krant op de mat en één op de iPad. Lang niet alle digitale kranten […]
  • Heilig geloven in de toekomst van het papieren medium.
    Warren Buffett blijft geloven in kranten Kranten hebben het zwaar, maar ze hebben een gewichtige fan. Superbelegger Warren Buffett blijft heilig geloven in de toekomst van het papieren medium. Berkshire Hathaway, het […]
  • Ongeadresseerd drukwerk
    Axender is een toonaangevende verspreider van ongeadresseerd reclamedrukwerk en weekbladen. Maar het bedrijf biedt meer diensten dan verspreiding alleen, zegt medeaandeelhouder en [...]
  • Recordproductie papier en karton
    Branche Vorig jaar is de totale papier- en kartonproductie met 0,8% gestegen ten opzichte van 2012. Dat leverde een recordproductie van 403 miljoen ton op, zo schrijft onderzoeksbureau Risi in haar jaarlijkse Annual.
  • UPM haalt 800.000 ton capaciteit uit de markt
    Actueel Papierfabrikant UPM sluit volgend jaar vier papiermachines voor het maken van grafisch papier. Daarmee verdwijnt 800.000 ton capaciteit permanent van de markt.‘De Europese papierhandel is een [...]