Gemeente Amsterdam gedagvaard in hoger beroep tegen JA|JA-sticker

Gemeente Amsterdam gedagvaard in hoger beroep tegen JA|JA-sticker

Hoofddorp, 25 januari 2018 Het hoger beroep tegen het invoeren van de JA|JA-sticker in Amsterdam is in gang gezet. Vandaag is namens de Vereniging Mail Distributie Bedrijven (MailDB), Netwerk VSP (Spotta) en het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) de gemeente Amsterdam gedagvaard. Deze brancheorganisaties zijn van mening dat het invoeren van de sticker onzorgvuldig is, de belangen van winkeliers en de branche schaadt en gebaseerd is op onjuiste milieuclaims.

Invoering overhaast en verwarrend
De betrokken brancheorganisaties hekelen de overhaaste invoering van de JA|JA-sticker door de Gemeente Amsterdam. Bewoners, al jaren bekend met het goed werkende NEE|JA- en NEE|NEE- stickersysteem ervaren de situatie als verwarrend. Onder dit systeem heeft nagenoeg iedereen die geen folders wil al een NEE|JA- en/of NEE|NEE-sticker, waardoor een verandering van dit systeem niet noodzakelijk is. Daarnaast heeft de gemeente de JA|JA-sticker pas drie dagen vóór de invoering aan burgers ter beschikking gesteld. Eelco Lulofs, bestuurder van MailDB: “Omdat er geen tijd is genomen om bezorgers te laten wennen aan dit systeem, worden er in deze overgangsfase fouten gemaakt bij het bezorgen. Klachten van burgers worden niet met de branchepartijen gedeeld, waardoor deze geen mogelijkheid krijgen om fouten te corrigeren.”

Onjuiste milieuclaims
Ook storen de brancheorganisaties zich aan de onjuiste voorstelling van zaken die de gemeente Amsterdam schetst omtrent de gevolgen voor het milieu. Dit terwijl juist gerenommeerde instanties zich van de belangrijkste (milieu)claims van de gemeente hebben gedistantieerd. Bram ter Beek, manager branchevernieuwing bij KVGO, zegt hierover: “Het papier voor folders bestaat vrijwel geheel uit gerecycled papier. Uit alle studies blijkt daarnaast, dat, als er al hout gebruikt wordt, de branche meerdere bomen terug plant en dat daardoor de productiebossen in Europa groeien.”

bron: MailDB

Gerelateerde nieuwsberichten

  • Papiergebrek: kranten passen bijlagen aan
    Persgroep worstelt met papiertekort. Noodmaatregel: nieuw uiterlijk voor Sir Edmund De Persgroep, uitgever van grote Nederlandse en Belgische kranten, kampt met een acuut papiertekort. Toen het bedrijf begin dit jaar merkte dat […]
  • Hoera voor de Folder!
    LAATSTE KANS OM KAARTEN TE BESTELLEN! Nog geen kaart voor Hoera voor de Folder? Bestel dan vandaag nog je kaart, want donderdag is het al zover. Méér dan 200 vakgenoten gingen je al voor, […]
  • Papier Recycling Nederland PRN
    Heffing afvalbeheersbijdrage systeemkosten PRN en SVF over 3e kwartaal 2018 Over het derde kwartaal van 2018 wordt een heffing (afvalbeheersbijdrage) opgelegd aan de eerste ontvangers van papier en karton, niet zijnde verpakkingen. […]
  • stukloonnorm distributiebedrijven
    Vereniging Mail Distributiebedrijven vraagt stukloonnorm aan voor de sector Wijziging Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (Wml) in verband met het van toepassing verklaren van die wet op nader bepaalde overeenkomsten van opdracht (OVO) […]
  • Gemeente Amsterdam gedagvaard in hoger beroep tegen JA|JA-sticker
    Gemeente Amsterdam gedagvaard in hoger beroep tegen JA|JA-sticker Hoofddorp, 25 januari 2018 Het hoger beroep tegen het invoeren van de JA|JA-sticker in Amsterdam is in gang gezet. Vandaag is namens de Vereniging […]
  • Huis-aan-huis verslaat tv, radio en adverteren
    Onlangs heeft Marketingdenken.nl Jacobs, medeoprichter van marketingbureau MOSQUITO geïnterviewd. Hij gaf zoveel input dat zij het interview in 2 delen geknipt hebben. In deel 1 van zijn interview vertelde hij over het […]
  • Mega-adverteerder P&G schrapt voor 100 miljoen aan digitale reclame
    Digitaal adverteren werkt volgens Procter&Gamble niet. Het Amerikaanse bedrijf, bekend van Pampers, Gillette, Dash en Oral-B, heeft afgelopen kwartaal digitale advertenties ter waarde van 100 miljoen dollar geschrapt. En dat had nauwelijks […]
  • Werk vanuit een strategie en focus je op een idee
    Maarten is een jonge ondernemer en mede-oprichter van het marketingbureau MOSQUITO, dat nu ruim een jaar bestaat. Gekke naam. “Nee hoor, wij willen mensen zodanig prikkelen dat het ze ’s nachts wakker […]
  • Ja/Ja-sticker leidt tot meer verspilling en waterbedeffect
    De ja/ja-sticker die de gemeente Amsterdam later dit jaar wil invoeren voor ongeadresseerd drukwerk leidt juist tot meer verspilling, onduidelijkheid en chaos. Ook treedt er een waterbedeffect op doordat folders worden overgeheveld […]
  • KVGO en MailDB dagen gemeente Amsterdam voor rechter om JA|JA-sticker
    Gemeente Amsterdam voor rechter om JA|JA-sticker Het KVGO en de brancheorganisatie van ongeadresseerd drukwerk MailDB dagen de gemeente Amsterdam voor de rechter. Zij willen dat de rechter de (on)rechtmatigheid van het invoeren […]
  • Door-drop campaigns deliver impressive response…
    Door-drop campaigns (unaddressed mailings and leaflets) deliver impressive response rates and a good return on investment. Retailers in particular use the medium to communicate weekly offers to drive shop traffic, while service […]
  • Newspapers? Here are seven very good reasons.
    Newspapers are still the number one medium for shaping public opinion. Their credibility, knowledge, values and information-gathering skills remain a formidable force on the high street, and with titles now separated into […]
  • Bereik HAH-kranten blijft hoog
    Uit het gister gepubliceerde tweede keer het bereiksonderzoek naar HAH-kranten in Nederland blijkt wederom dat HAH-kranten een zeer hoog bereik realiseren: 11,9 miljoen mensen lezen wel eens een HAH-krant en 8,3 miljoen […]
  • Huis-aan-huisbladen bereiken nog steeds veel lezers
    In vrijwel elk Nederlands gezin vallen wekelijks huis-aan-huisbladen op de mat. Vaak gaat het om meerdere titels. Dat ze meteen in de oudpapierbak verdwijnen is een fabeltje: ruim 90% van de Nederlanders […]
  • Digitale dagbladen, verschil tussen mat en iPad
    In het laatste deel van een serie over oplagecijfers: de digitale krant. Er is een verschil tussen een krant op de mat en één op de iPad. Lang niet alle digitale kranten […]
  • Heilig geloven in de toekomst van het papieren medium.
    Warren Buffett blijft geloven in kranten Kranten hebben het zwaar, maar ze hebben een gewichtige fan. Superbelegger Warren Buffett blijft heilig geloven in de toekomst van het papieren medium. Berkshire Hathaway, het […]
  • Ongeadresseerd drukwerk
    Axender is een toonaangevende verspreider van ongeadresseerd reclamedrukwerk en weekbladen. Maar het bedrijf biedt meer diensten dan verspreiding alleen, zegt medeaandeelhouder en [...]
  • Recordproductie papier en karton
    Branche Vorig jaar is de totale papier- en kartonproductie met 0,8% gestegen ten opzichte van 2012. Dat leverde een recordproductie van 403 miljoen ton op, zo schrijft onderzoeksbureau Risi in haar jaarlijkse Annual.
  • UPM haalt 800.000 ton capaciteit uit de markt
    Actueel Papierfabrikant UPM sluit volgend jaar vier papiermachines voor het maken van grafisch papier. Daarmee verdwijnt 800.000 ton capaciteit permanent van de markt.‘De Europese papierhandel is een [...]